סטארטאפ ניישן

החשיבות של חוסן ארגוני, ואיך מייצרים אותו

מה חשוב לעשות על מנת לייצר חוסן ארגוני בארגון?

התקופה המאתגרת עסקית בה אנו חיים הפכה את החוסן הארגוני לתנאי להמשך קיומו של העסק. הטלטלה שחווים עסקים רבים בשל סגרים חוזרים ונשנים והגבלות כאלה ואחרות, מעלים שוב לתודעה את ההבנה כי המציאות שלנו הפכה את החוסן הארגוני להכרח, שהתוצאה הסופית היא גם חוסן למשק.

חוסן הוא לכאורה דבר מובן מאליו, אך אמונה זו משתנה בהתאם לשינוי בחשיבותו. חוסן פירושו יכולת הגוף לעמוד במתקפה חיצונית או משבר. מידת החוסן נמדדת בכמה נזק נגרם אם בכלל לאיברים השונים. בדרך זו ניתן לאמוד מצד אחד מידת חוסן של מתאגרף ומצד אחר חסינות של מדינה שלמה כנגד תנאי מזג אוויר קיצוניים, רעידות אדמה ועוד.  

ניר מקובסקי ,קרדיט : ג’ני פפרמן

קיים פער בין לשרוד, שפירושו לעיתים סבל מנזק בלתי הפיך לבין לעבור משבר בשלום ולהצליח להתאושש תוך זמן קצר ולחזור לצמוח. כמו הגוף האנושי , חזרה לתפקוד וחוסן גבוה לאחר שנגרם לעסק נזק רב אפשרית, אך דורשת נקיטת צעדים קשים ו”מסכני חיים” שמראש לו היו נלקחים על מנת להבטיח את החוסן, לא היה הארגון מגיע למצב שהגיע. אז מה חשוב לעשות על מנת לייצר חוסן ארגוני בארגון?

1. ההון האנושי –  המרכיב העיקרי שבלעדיו ארגון לא יכול להתקיים הוא המוח ובסיסו ההון האנושי. זהו אורגניזם סבוך, מלא תאוריות, וכשהוא עובד כנדרש זה כמו קסם, וכשיש תקלה מתדרדרים לגיהנום.  יש הבנה של הרבה מנגנונים, אבל עדיין רב הנסתר. מה שבטוח הוא שהחשמל של הצוות הוא התקשורת הבינאישית. חוסר תקשורת גורם להיעדר סינכרון, לריבים, ירידת מורל ואנרגיה.

כמו שנאמר ב”נוקמים”, אימפריה שנופלת בגלל אויביה  יכולה להתאושש, אך אימפריה שנופלת בגלל מלחמת אזרחים, זהו פעמים רבות מוות סופי. המשאב החשוב ביותר בעסק הוא האנרגיה, אותו X FACTOR של מורל, מוטיבציה ונחישות לצד סינכרון והירתמות כולם. תקשורת פתוחה בין כולם, יכולות להעריך את המצב בצורה אוביקטיבית ותיאום ציפיות יכולות להעיף העסק למעלה.

2. חזון ארגוני וערכי הליבה – חזון  – “אם תירצו” הוא האני מאמין, מטרת העל הערכית,  ה”למה” של הארגון שהוא הלב הפועם המניע את כולם. ערכי הליבה נועדו להיות העורקים הראשיים שמובילים את הרוח לכל חלקי הארגון. ערך הוא קוד מורלי מופשט שמייצר סט התנהגויות רצוי. לדוגמה ארגון אשר ידגול בחדשנות, יעודד את עובדיו להציע רעיונות חדשים. ארגון הדוגל בשיתוף פעולה, יבצע לרוב פעולות מגבשות בצוות. חזון וערכי ליבה ניתנים לשיפצור והחדרה לכל מקום בארגון בדיוק כמו כושר אירובי. יישומם ממריץ, ואי יישומם יגרום לבסוף ל “חסימה” , התקף לב.

3. תרבות ארגונית – כיצד אתם מסתכלים על הארגון? אם מישהו היה נכנס בדלת מה הוא היה אומר? התרבות הארגונית הינה המגן של מערכת הערכים בו. היא מאפשרת שמירה על הקוד האתי של הארגון כך שכל עובד חדש יוטמע בו הקוד במינימום מאמץ. קוד אתי מונע תקריות שסותרות את רוח הארגון, ובנוסף הדבר מייצר שירות לקוחות טוב יותר, ממגנט כישרונות ויחד עם תקשרות טובה מונע בריחת מוחות.

כדאי לתלות עיקרי החזון, הערכים והתרבות הארגונית בכל מקום , כולל פרסום באתר הבית של הארגון, גם אם אתם עובדים בארגון של איש אחד. זכרו שספקים, לקוחות וחברים הם גם באופן עקיף חלק מהארגון.

4. אסטרטגיה – שחקו את המשחק  איפה שהמתחרים אינם. אסטרטגיה היא בחירה בין מספר אלטרנטיבות. כולן טובות, לכולן חסרונות והן מבטלות אחת את השנייה, שאם לא כן לא היתה זו בחירה. זה לא חכם למכור את אותה מרצדס ב 450,000 שקל וב-45,000 באותו המקום.  מראש בחרו מספר חלופות,  קווי מוצרים, שירותים משלימים. בעת משבר , הימצאות מספר אלטרנטיבות מראש יכולות להציל את הארגן.

 5. תכנון אסטרטגי – לא די בהכנת מספר חלופות, עלינו לדעת כיצד ליישמן ברגע חירום. בדיוק כמו שמגלשת החירום של המטוס נועדה לעיתות חירום, אך אם לא יודעים להפעילה  או לא דואגים לבדוק את תקינותה מייתרים את קיומה.

6. יישום וביצועים – תפעול יעיל , גם הוא, כמו חוסן ארגוני מובן מאליו. אלא שתפעול בזבזני יכול לפגוע בשולי הרווח ובאיכות המוצר. יישום יעיל ומצויין, הינו מפתח גם לשירות לקוחות טוב, מהירות תגובה וחיסכון ליום שחור. בשורה התחתונה חשוב שהמוצר/ שירות יהיו טובים.

7. בקרה – ספורטאי על תמיד מודדים דופק, לפני ואחרי פעילות ספורטיבית. ברכב יש מד דלק. היעד של שניהם יכול לגרום לעצירה בדיוק בעלייה ורגע לפני הגעה למדליה או לתחנת הדלק. הבקרה  כשמה כן היא, קרה, אובייקטיבית ומבוססת על עובדות. הערכה כללית של גירעון בסך מיליון שקל יתגלה במציאות כמיליון וחצי שקל. נכון, אף אחד לא אוהב לגלות טעויות ובעיות, אך מי אמר שרק דברים רעים מתגלים בבקרה מתמדת על הארגון. עלינו לחגוג הצלחות, להביע הערכה לעובדים טובים, לצד תיקון דברים קטנים לפני שיהפכו לגדולים ויאיימו על חיי הארגון.

8. אופטימיות – מצב הרוח, הלך הרוח, הגישה, מזמן ידועים כמשרתי מרפא בעוד סטרס הורג. דאגו לסביבה מפרגנת ותומכת ותמיד תזכרו , ההצלחה מתחילה בתכנון תחילה.

ניר מקובסקי הוא  מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן