חדשות

צעד אחד קדימה אל עבר היכולת לפעול יחד

שימוש במנוע CT של חברת SNOMED למאגר רישומי הבריאות הבינלאומי

בשנת 2022, חברת SNOMED International תרחיב את ליבת הטרמינולוגיה הקלינית המובנית של SNOMED CT בכדי לספק תת-אונטולוגיה פתוחה ובלתי תלויה, אשר תהווה גיבוי להיקף התוכן במאגר רישומי הבריאות הבינלאומי (IPS) תחת רישוי של Creative Commons.

בישיבות העסקיות האחרונות של חברת SNOMED International, אשר התקיימו בלונדון באוקטובר האחרון, גופי המנהל בארגון קבלו החלטה להרחיב את ליבת הטרמינולוגיה הקלינית המובנית ב-CT של החברה בכדי לספק תת-אונטולוגיה פתוחה ובלתי תלויה, אשר תהווה גיבוי להיקף המידע הקיים במאגר רישומי הבריאות הבינלאומי (IPS).

IPS הוא תמצית רישומי בריאות אלקטרוניים, המכיל מידע בריאותי חשוב לשימוש בתרחישים בהם נחוץ טיפול רפואי בלתי מתואם מחוץ לגבולות המדינה בה אדם חי, כמו גם לצורך תרחישי טיפול מקומיים, אזוריים ואחרים. זהו מערך מרכיבי נתונים מינימלי ובלתי ממצה, המוגדר על ידי ISO/EN 17269 ומסופק על ידי HL7 הן במתכונת CDA והן במתכונת FHIR, תוך שימוש במאגר מונחי SNOMED CT.

ישנה תמיכה פתאומית וחזקה בכל מגזרי הבריאות בכל הקשור בהגברת הניידות והשמישות של מידע הנוגע לחולה, וזאת לטובת מתן טיפול רפואי בטוח. בשנת 2019, חברת SNOMED International וחברת HL7 International הכריזו על הפיכתו לרשמי של הסכם מורשה, במסגרתו סדרת מושגים מוצפנים רלוונטיים  ו”פתוחים לשימוש” של SNOMED CT ישמשו במאגר רישומי הבריאות הבינלאומי בגרסת 7HL. ממש לאחרונה, היינו עדים לשיתוף פעולה בין מובילי 7G לצורך הוצאת הודעה פומבית לגבי הצורך המיידי והעז לקדם אג’נדה של פעולה משותפת בתחום הבריאות, ברמה העולמית. IBM מציעה הגדרת עבודה של פעולה משותפת, היינו “גישה מתוזמנת ובטוחה, שילוב בין ושימוש בנתוני בריאות אלקטרוניים, כך שישמשו לצורך מיטוב תוצאות בתחום הבריאות ליחידים ולאוכלוסיות” ההודעה הפומבית של 7G, אשר הדגישה את חשיבות יצירת היכולת של מערכות בריאות דיגיטליות ברחבי העולם לעבוד בסנכרון, בצורה חלקה, בעת שחולים עוברים בין נותני שירות, מתקנים ואף מדינות, הינו אמירה בעלת השפעה אשר הדהדה בקהיליית הבריאות העולמית. האחריות שנטלה לידיה שותפות הבריאות הדיגיטלית העולמית (Global Digital Health Partnership) היא מסוג האחריות בה חברת SNOMED International משתוקקת לתמוך.

“תוך אימוץ גישה שיתופית, “SNOMED International שמחה להמשיך בעבודתה עם HL7 International ועם שותפים ברחבי אירופה ומעבר לה, על מנת להגדיר את תכני SNOMED CT לשימוש במאגר רישומי הבריאות העולמי”, כך אמרה ג’ואן ברנס, יו”ר הוועד המנהל הבינלאומית של SNOMED International.

חברת SNOMED International, אשר ממשיכה לפעול ברוח IPS Freeset, התחייבה ליצור ולהוציא תת-אונטולוגיית IPS זמינה ופתוחה במחצית הראשונה של שנת 2022. זאת, על מנת לשפר את התנועה חוצת-הגבולות הקיימת של המידע, ובסופו של דבר, את הסנכרון במערך הבריאות. להבדיל ממערך החולים העולמי של חברת SNOMED International, רשימה פשוטה של צפני ומונחי SNOMED CT, תת-אונטולוגיית IPS תספק למשתמשים מוצר הניתן לשימוש במסגרת פתרונות בריאות, באמצעות הכוח של SNOMED CT, שפת השאילתה שלב והמדרגים המותאמים לתחום הספציפי. השימוש בתת-האונטולוגיה של IPS תאפשר שימוש יעיל יותר בניתוחי נתונים קליניים ובגיהוי החלטות, כמו גם לצורך יישומי בינה מלאכותית.

אלכס אליאס, יו”ר האספה הכללית של SNOMED International, הגוף המנהל את החברים בארגון, הבחין בעליה מובהקת בשיח הנוגע ל-IPS. “בשנת 2021 נרשם עניין מוגבר מצד ממשלות וארגוני בריאות וטיפול ברחבי העולם, בהקשר להפעלת IPS בכדי לשפר זרימת מידע בריאותי חוצת-גבולות, מתוזמנת ומסונכרנת. זהו מניע עיקרי לתמיכה מצד SNOMED International ביוזמה חדשה זו להפוך את תת-האונטולוגיה של IPS זמינה ופתוחה, עם תכני SNOMED CT״.

מאחר שהארגון הוא בעל עבר ענף ותוכנית שותפויות פעילה, דון סוויט, מנכ”ל SNOMED International, מילא תפקיד מרכזי במיצוב תת-אונטולוגיית IPS כמציאות “שתתממש עד מהרה”. כפי ששרי הבריאות בקבוצת 7G ציינו לאחרונה, חשיבות פתיחת האפשרות עבודה משותפת וחלקה של מערכות בריאות ברחבי העולם, כך שהחולים לא יסבלו במעבר בין נותני שירות, מתקנים ואף מדינות, מהדהדת במרחבי קהיליית הבריאות העולמית”, כך אמר סוויט. הוא הוסיף ואמר כי תוך המשך עבודה בפיתוח תקני בריאות מקבילים, לצד ישויות לאומיות, קליניות וטכניות, חברת SNOMED International תקדיש משאבים בכדי להשיג את מטרת הסנכרון בתחום הבריאות הדיגיטלית.” סוויט הוסיף, “ציוד מערכת IPD, אשר כבר מהווה את אחת הדוגמאות הטובות ביותר לשיתוף פעולה בינלאומי בין גופים בתחום התקנים, בשילוב הקיבולת המלאה של העיצוב האונטולוגי של SNOMED CT, מהווה תרומה משמעותית פוטנציאלית מצידנו להישגים בתחום מידע בריאותי עבור חולים”.

בחודשים הקרובים, חברת SNOMED International עובדת באופן רשמי על גיבוש השלבים ועל בדיקת הנאותות הנדרשים כדי להפוך את תת-האונטולוגיה IPS לזמינה להוצאה נרחבת. במהלך תקופה זו, חברת SNOMED International תמשיך להגדיר את תת-אונטולוגיית IPS החל בתוכן וכלה בגישת הוצאתה לשוק ואחזקתה, לקראת ההשקה במחצית הראשונה של שנת 2022.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן