חדשות

מפעל הפיס הכריז הערב על הזוכה הגדולה בפרס ספיר לספרות לשנת 2021

הילה בלום על ספרה “איך לאהוב את בתך”

בפרס הביכורים זכתה הסופרת רומית סמסון על ספרה “המטבח האחורי”

הטקס, בהנחייתה של שני כהן, ישודר הערב ב”קשת 12″ בשעה 23:15

מפעל הפיס הכריז הערב (4.1.2022) על הזוכים בפרס ספיר לספרות לשנת 2021, בטקס חגיגי שנערך הערב בראש העין, במעמד שר התרבות והספורט, חילי טרופר ובהובלתו של יו”ר מפעל הפיס, רו”ח אביגדור יצחקי.

הזוכים בפרס ספיר ובפרס הביכורים נבחרו על-ידי ועדת השיפוט בראשותו של מר גיורא רום, יחד עם חברי הועדה: פרופ’ יוחאי אופנהיימר, ד”ר ענת ויסמן, גב’ זהר אלמקייס, ד”ר עמוס נוי, מר עמיחי חסוןוד”ר רעות בן יעקב.

הזוכה ב”פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס” יקבל מענק על סך 150 אלף ₪ וספרו יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית ובשפה זרה נוספת על-פי בחירתו. בנוסף, ירכוש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מספרי חמשת הסופרים שנבחרו במסגרת “הרשימה הקצרה” ומזוכה פרס הביכורים, ויעניק אותם לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.

את הפרס העניק לזוכה – יו”ר מפעל הפיס, רו”ח אביגדור יצחקי.

הזוכה ב”פרס ספר הביכורים של פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס” לשנת 2021 היא רומית סמסון על ספרה “המטבח האחורי”.

הזוכה יקבל מענק על סך של 75 אלף ש”ח. 

את הפרס העניק לזוכה – יו”ר ועדת השיפוט של פרס ספיר, מר גיורא רום.

יו”ר מפעל הפיס, רו”ח אביגדור יצחקי, הזוכה הגדולה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2021, הילם בלום, שר התרבות והספורט, חילי טרופר. קרדיט צילום: סיון פרג’

יו”ר מפעל הפיס, רו”ח אביגדור יצחקי, בירך את הזוכים ואמר: 
“מפעל הפיס גאה להוביל את פרס ספיר לספרות זו השנה ה-21. מטרתו של הפרס, שהפך ברבות השנים למוסד היוקרתי ביותר בתחומו בישראל, היא להוקיר את סופרות וסופרי ישראל ואת הספרות העברית שמהווה אבן יסוד בתרבות שלנו.

בשנה שעברה נאלצנו לקיים את הטקס במתכונת שונה ומרוחקת, אני כל כך שמח שהשנה יכולנו להתכנס כאן ולחגוג יחד איתכם את פירות היצירה הישראלית. מפעל הפיס ימשיך להוביל את הפרס לעוד שנים רבות”.

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, נשא דברים במהלך הטקס:
“ברכות לזוכים ולזוכות בפרס ספיר לספרות עברית. על אף האתגרים בעולם הספרות בשנה האחרונה ובכלל, הספרות הישראלית ממשיכה להוציא מתוכה יבול ספרותי נהדר. המילים והמשפטים שלכם יוצרים עולם שלם, על המורכבות, הרגישות והאנושיות שבו. תודה מיוחדת למפעל הפיס אשר ממשיך להעמיד את הספרות הישראלית, את הסופרות והסופרים שלנו על מרכז הבמה הישראלית.”

את השידור החגיגי הנחתה שני כהן והוא כלל תוכנית אמנותית ייחודית במסגרתה עלו להופיע המוזיקאי פטריק סבגעם השיר “משורר” של מאיר אריאל, המוזיקאי שי צברי עם השיר “לווי אותי” של יהודה עמיחי, הזמרת מעיין ליניק עם השיר “קול גלגל” ואת הערב חתמה עדן בן זקן עם “שיר השיירה”. כאמור, הטקס ישודר הערב בקשת 12 בשעה 23:15.

מנימוקי ועדת השיפוט לפרס ספיר לספרות:

נימוקי זכייתו של הספר “איך לאהוב את בתך” מאת הילם בלום:
הספר ״איך לאהוב את בתך״, נפתח באישה המתבוננת בסתר דרך החלון במשפחת בתה לאחר שנים של נתק ומעמיד גם את קוראיו וקוראותיו כמו מאחורי החלון המשפחתי, מאחורי הזגוגית, שעל סיפה, כמאמר המשורר, ״הרעש נפרד מן האור״. בכתיבה מאופקת, מדויקת, רגישה וללא פאתוס, נמסרת בספר נקודת מבט המקוטבת בין מרחק לבין קרבה. פסקותיו ופרקיו הקצרים של הספר הם רבי עוצמה ומציגים מבט רענן ואמיץ באמהות ובקשר בת ואם. הילה בלום מספרת, תוך שימוש במקורות ספרותיים נשיים חזקים, על שושלת נשית, על אהבה ועל מכאוביה ועל סימני הבניה וההרס, שלא ניתן להפריד ביניהם, וכל זאת בכתיבה מזוקקת, מיומנת וחדשנית.

מנימוקי ועדת השיפוט לפרס ספר הביכורים הזוכה של פרס ספיר:

נימוקי זכייתו של ספר הביכורים “המטבח האחורי” מאת רומית סמסון: 

מבעד לאובססיה הישראלית לנדל”ן ותככי השלטון המוניציפלי, פורשת רומית סמסון את סיפורה של עיר כל ישראלית קטנה על חוף הים, ומתארת את הנפשות הרבות המתגוררות ופועלות בה. הכתיבה הקולחת של הסופרת מלהטת בפערים בין הציבורי לנסתר, עוברת בטבעיות מדרמה משפטית לסיטואציות מלאות הומור, ונעה בין סודות אינטימיים לסבך הבירוקרטיה ועננת הבחירות המקומיות המתקרבות המרחפות מעל התקדמות הסיפור.

עושר הדמויות מוצאות את מקומן במבנה עלילתי הדוק של רומן הביכורים הבשל של סמסון ושם דבר אנושי לא זר לגיבוריה: תאוות בצע, כוח, אינטרסים, תשוקות ויצרים אפלים- אך היא מאירה אותם בבינת לב אמפתית, בתיאורי אישיות עגולים שלא נכנעים להבחנה הפשטנית בין טוב לרע.

הזוכים בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס:

שנת 2000:  “תאום כוונות” מאת חיים סבתו בהוצאת ידיעות אחרונות.

שנת 2001: דויד גרוסמן ,”מישהו לרוץ איתו” בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

שנת 2002: גיל הר אבן ,”שאהבה נפשי” בהוצאת כתר ספרים.

שנת 2003: אמיר גוטפרוינד ז”ל, “אחוזות החוף” בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר.

שנת 2004: דן צלקה  ז”ל, “ספר האלף בית” בהוצאת חרגול.

שנת 2005: אלונה פרנקל, “ילדה של” בהוצאת מפה.

שנת 2006: רון לשם, “אם יש גן עדן” בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר.

שנת 2007: שרה שילה, “שום גמדים לא יבואו” בהוצאת עם עובד.

שנת 2008: צבי ינאי ז”ל, “שלך סנדרו” בהוצאת כתר.

שנת 2010: יורם קניוק ז”ל, “תש”ח” בהוצאת ידיעות ספרים.

שנת 2011: חגי ליניק, “דרוש לחשן” בהוצאת הספרייה החדשה הקיבוץ המאוחד.

שנת 2012: שמעון אדף, “מוקס נוקס” בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר.

שנת 2013: נועה ידלין, “בעלת הבית” בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר.

שנת 2014: ראובן נמדר, “הבית אשר נחרב” בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר.

שנת 2015: אורלי קסטל-בלום, “הרומאן המצרי”, בהוצאת הספריה החדשה, הוצאת הקיבוץ המאוחד/ספרי סימן קריאה.

שנת 2016: מיכל בן-נפתלי, “המורה”, בהוצאת כתר ספרים.

שנת 2017: אסתר פלד, “פתח גדול מלמטה”, בהוצאת בבל.

שנת 2018: אתגר קרת, “תקלה בקצה הגלקסיה” בהוצאת כנרת זמורה דביר.

שנת 2019: אילנה ברנשטיין, “מחר ניסע ללונה פארק” בהוצאת כנרת זמורה-ביתן, דביר.

שנת 2020: סמי ברדוגו, “חמור”, בהוצאת הספרייה החדשה.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן