קרנות גידור Hedge Fund

אסטרטג השקעות הראשי של אגד קרנות גידור >> סביבת הריבית הנמוכה היא “הנורמלי החדש”

ישנם מספר תהליכים היוצרים את סביבת ה”נורמלי החדש” וננסה להתמקד בחשובים שבהם

בזמן שתופי מלחמת הסחר  בין ארה”ב לסין ממשיכים להלום, התרחש בסוף יולי אירוע שריכז אליו את מרבית תשומת הלב של המשקיעים בעולם – הישיבה התקופתית של ה FED, הבנק המרכזי האמריקאי. ג’רום פאואל, יו”ר הבנק ,יישר קו עם המהלך המשמעותי של שוק האג”ח, שהביא לירידת תשואות חדה מתחילת השנה במרבית המטבעות החשובים, והוריד את הריבית המוניטרית ב 0.25% לרמה של 2.25%. מהלך זה מבשר את תחילתו של מהלך הקלה מוניטרי חדש, כשעקומי התשואות מגלמים עוד 3 הורדות ריבית נוספות בשנה הקרובה.הנתונים הכלכליים אמנם נחלשים מעט בארה”ב ובעולם, הסביבה הכלכלית מאתגרת יותר, אולם אין כרגע שום סימן למיתון שמתקרב בארה”ב. מעט מאוד גופים פיננסים מוצאים הצדקה כלשהי לתמחור האגרסיבי של שוק האג”ח, וגם ב FED לא נראה שמישהו מוצא בעת הזאת הצדקה להורדות ריבית מהירות בשנה הקרובה. במצב הזה נשאלת השאלה האם הבנק המרכזי מאבד את ההשפעה שלו על הריביות האפקטיביות בשוק בעת הזו? נראה שישנם גורמים אחרים, לרבות ריביות נמוכות באופן חריג בשאר העולם ותהליכים שונים שמווסתים את הנזילות במערכת הפיננסית, אשר מושכים את הריביות בשוק למקום בו הן נמצאות ול FED נשאר רק ליישר קו. התיאוריה הפופולארית ביותר שמוצגת בתקופה האחרונה להצדקת המצב הנוכחי הינה Insurance Cut. הכוונה היא להורדת ריבית יזומה שמטרתה למנוע מראש הידרדרות כלכלית ומיתון, גם אם טרם ישנן אינדיקציות חזקות להתרחשותו. הדבר היחיד שמאפשר ל FED לבצע מהלך כזה מבלי להסתכן בהשלכות בעייתיות הינו הירידה בסביבת האינפלציה וההנחה כי אין כיום שום סיכון אינפלציוני ממשי. מי שנהנה מאוד מהסיטואציה הנוכחית, אשר מחזירה את אווירת ה TINA There Is No Alternative)), הינם משקיעי המניות. העליות בשוק המניות מתרחשות למרות עלייה באי הוודאות סביב עניינים רבים כגון מלחמת הסחר, Brexit, חובות תופחים באיטליה, מתיחות במפרץ הפרסי ועוד. גם בגזרת דוחות הרווח של החברות בעונת הדו”חות הנוכחית אין שום דבר חדש לחיוב. מכאן שהסיפור הוא חוסר אלטרנטיביות שמביא להתרחבות מכפילים בלבד. השוק שובר שיאים חדשים על רקע ירידה באלטרנטיבות שמציע שוק האג”ח. היקף האג”חים שנסחרים בתשואות שליליות בעולם הגיע לשיא חדש של מעל 13 טריליון דולר. כך למשל אג”ח של ממשלת גרמניה לטווח פדיון של 10 שנים, נסחרים בעת כתיבת שורות אלה בתשואה שלילית של 0.4%- לשנה. המשמעות היא שרוכש אגרות אלה כעת שיחזיקן עד לפדיונן בעוד 10 שנים יראה בחזרה 96 אירו לערך על כל 100 אירו שהשקיע.. החזרה הצפויה לתוואי ריבית יורד וריביות שפל חדשות מסביב לעולם, מהווה הזדמנות טובה להציג בקצרה את תאוריית “הנורמלי החדש” THE NEW NORMAL, שכותב שורות אלה נמנה על שורותיה. תפיסה זו גורסת שרמות האינפלציה, ובעקבותיה שיעורי הריבית בעולם המפותח ימשיכו להיות נמוכים באופן חריג בעתיד הנראה לעין ואין לצפות לחזרה לרמות ריבית “נורמליות” של 4%-6% שאפיינו את התקופה שקדמה למשבר הפיננסי ב 2008. 

ישנם מספר תהליכים היוצרים את סביבת ה”נורמלי החדש” וננסה להתמקד בחשובים שבהם:

  • 1.  חדירת הטכנולוגיה ליותר ויותר תחומי חיים מביאה להוזלה משמעותית במחירם של חלק גדל והולך של המוצרים והשירותים ולהגברת התחרות ושקיפות המחיר.אתם מוזמנים לעצור לרגע ולחשוב על ההשפעות של חברות כגון אמזון ועליבאבא על המחירים הקמעונאיים, של בוקינג ודומותיה על מחירי המלונות ונופש, של UBER על מחירי המוניות וכו’.היכולת להשיג מוצר או שירות בצורה יעילה וזולה יותר במקביל לאפשרות להשוות בקלות מחירים – מונעת התייקרויות משמעותיות לאורך זמן ומובילה ליציבות מחירים ואף לשחיקתם. מכאן נגזרת אינפלציה מרוסנת ושיעורי ריבית נמוכים של הבנקים המרכזיים, שממוקדים בעידוד הצמיחה ולא בריסון לחצים אינפלציוניים. 
  • 2. האטה דמוגרפית בשיעור גידול האוכלוסיה בחלקים רחבים של העולם: שיעור הפריון העולמי נמוך כיום בכ 40% מזה ששרר בתקופה שבין מלחמת העולם השנייה ל 1990. המשמעות המיידית היא שגם אם התוצר לנפש ממשיך לצמוח באותם קצבים כבעבר, הרי שהתוצר הכולל צומח באופן איטי יותר. דבר זה גורר עימו שיעורי ריבית נמוכים יותר עקב הקשר החזק בין שיעור הצמיחה הכולל לשיעורי הריבית. 
  • 3. שיעור צמיחת אשראי מתון יותר ביחס לתקופה שראשיתה בתחילת שנות ה 80 וסופה במשבר הכלכלי הגדול ב 2008: חלק גדול מהצמיחה המואצת בשני העשורים שקדמו למשבר הפיננסי התבסס על עלייה חדה בצריכת האשראי של כל השחקנים : ממשלות, חברות ופרטים. המחיקות העצומות וההפסדים הגדולים שהביא עימו המשבר, בעיקר לגופים במינוף יתר , גורר עתה זהירות רבה יותר במתן ונטילת אשראי ולצמיחה איטית יותר מחד, אך ברת קיימא יותר מאידך. אנו נמצאים כעת מעל לעשור אחרי שיאו של המשבר ההוא, ולמרות חזרה של מרבית השווקים החשובים לתוואי של צמיחה יציבה, עדיין סביבת הריבית נמוכה מאוד ואף שלילית במספר לא מבוטל של משקים חשובים. נראה כי צריך להתרגל לסביבה זו ולהתנהל בהתאם. שילוב של מוצרים אלטרנטיביים בעלי מתאם נמוך לשוקי המניות והאג”ח ובכללם אסטרטגיות גידור מגוונות הוא חלק מסל הפתרונות לעניין זה. 

דיסקליימר : *המסמך לעיל מספק מידע כללי בנושא שוק ההון ומכשירים פיננסיים. יכול שהמידע אינו מלא ושלם ואינו     כולל את כל ההבהרות והמידע הרלוונטי בנושא שוק ההון ומכשירים פיננסיים. המסמך אינו מכיל הצעה או שידול לעסקה כלשהי. המסמך נערך למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין להשתמש בו לצורך קבלת החלטת השקעה. אין לראות במסמך זה משום המלצה לרכישה או למכירה של ני”ע או מוצר פיננסי כלשהו או תחליף לייעוץ ,המתחשב הן בנתונים ובצרכים של כל אדם והן בבדיקה מקיפה ויסודית של כל מוצר ומוצר, הניתן ע”י בעל רישיון לייעוץ כקבוע בחוק.הנתונים המפורטים דווחו בהתבסס על מידע הידוע והמפורסם לציבור. הניתוח המפורט לעיל אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש לצורך ביצוע השקעה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות, לפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו וצרכיו האישיים.  *אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או ייעוץ מס ו/או ייעוץ השקעות.  

הכותב הוא  אסטרטג ההשקעות הראשי של אגד קרנות הגידור BEACON FUND OF FUNDS

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button
דילוג לתוכן