חדשות

איגוד ה IATI מפרסם את דו”ח תעשיית מדעי החיים של ישראל ל 2023

  • המשך ירידה בהשקעות בחברות מדעי החיים בישראל.
  • הושקעו כ-2.2 מיליארד דולר, קיטון של 40% מאשתקד.
  • מעל 400 מיליון דולר גויסו לחברות ישראליות הנסחרות בארה”ב, 66% יותר מאשר מאשתקד.

האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), ארגון הגג של תעשיות ההייטק ומדעי החיים בישראל, מפרסם היום את הדו”ח השנתי על תעשיית מדעי החיים בישראל, לקראת כנס MIXiii Health-Tech.IL שיתקיים ביום שלישי ורביעי השבוע ה 5-6 במרס בבנייני האומה בירושלים.

דו”ח IATI זה, בשיתוף PwC ורשות החדשנות, מתמקד בארבעה תתי-המגזרים המרכיבים את ענף מדעי החיים ומציג פירוטים וחתכים שונים הנוגעים לתתי-מגזרים אלה. בנוסף מציג הדו”ח את היקפי המענקים הממשלתיים שניתנו לחברות ממגזר מדעי החיים בשנת 2023 ואת המסלולים בהן פעילות חברות אלה. הדוח מציג גם תחומים שזוהו כצומחים או בעלי פוטנציאל לצמיחה בשנים הקרובות. תחומים אלה זוהו על ידינו יחד עם הרשות לחדשנות ועם קרנות השקעה מובילות, ויחד עם תתי-המגזרים העיקריים מהווים את מנוע הצמיחה של תעשיית מדעי החיים בישראל. הזרקור מופנה לתחומים אלה מכיוון שהם מובילים בחדשנות וברב-תחומיות הנדרשת בהם, והם מייצגים את יכולותיה ואת חוזקת תעשיית מדעי החיים בישראל. 

הדו”ח, מביא  גם לראשונה את תוצאות סקר שנערך ע”י האיגוד בקרב יותר מ- 20 קרנות הון הסיכון המובילות בתחום. על אף המלחמה בישראל וגורמים אחרים שהביאו לירידה בהיקפי הגיוסים בשנת 2023, מרבית הקרנות אינן סבורות שיהיה שינוי מהותי בהחלטות ההשקעה שלהן בשנת 2024 לעומת התכנון הקודם. כמו כן, למעלה ממחצית מהקרנות השיבו כי גם בשנת 2024 הן מתכוונות לבצע את מרבית ההשקעות שלהן בחברות ישראליות, בעוד פחות מרבע מהן מתכוונות להשקיע פחות מ- 10% מסך ההשקעות שלהן בחברות ישראליות. בין קרנות ההון סיכון שהשתתפו בסקר: aMoon, Pontifax, Peregrine, Pitango, IBF, Vertex,NFX BIO, Entrée Capital, Sanara LionBord, eHealth, Team8 , BRM,Tal, Amiti, Almeda, Bioligt ועוד.

מהדו”ח עולה כי תעשיית מדעי החיים בישראל חוותה האטה משמעותית בשנת 2023, ובעיקר ברבעון האחרון של השנה. האטה זו באה לידי ביטוי גם בקיטון משמעותי במספר החברות שנפתחו בישראל במהלך השנה, וכתוצאה מכך לא חל שינוי ניכר במספר החברות הפועלות בישראל ועוסקות בתחום מדעי החיים לעומת שנת 2022. המספר הכולל של עסקאות הגיוס בחברות ציבוריות ופרטיות ירד בשיעור דומה לסך ההשקעות שבוצעו בחברות אלה, וכתוצאה מכך הסכום הממוצע לעסקה ירד בשיעור של כ- 2% בלבד, לסך של 11.9 מיליון דולר בממוצע לעסקה.

מתוך סך השקעות פרטיות של כ- 1.7 מיליארד דולר בחברות מדעי החיים בשנת 2023, מעל מיליארד דולר  הגיעו ממשקיעים זרים, ירידה של כמעט 50% לעומת שנת 2022. ירידה זו מהווה היפוך לגידול העקבי בהשקעות זרות שהחל בשנת 2019, אך עם זאת, סכום זה גבוה יותר מסך ההשקעות הזרות בשנת 2019 ובכל אחת מהשנים שקדמו לה. בנוסף, ראוי לציין כי 2023 הינה שנה רביעית ברציפות עם השקעה בודדת העולה על סכום של חצי מיליארד דולר ומקורה במשקיעים זרים. השקעות של משקיעים ישראליים בחברות מדעי החיים ירדו בשיעור של 45% לעומת השנה הקודמת, והסתכמו בכ- 540 מיליון דולר, בעוד חלקם מסך ההשקעות נותר בשיעור של כ- 30%. 

למרות המגמה החיובית בהשקעות פרטיות בחציון הראשון של שנת 2023 לעומת החציון השני של 2022, בחציון השני של השנה – ובפרט ברבעון האחרון – חלה ירידה משמעותית בהיקפי השקעות אלה. הירידה באה לידי ביטוי הן בסכומי ההשקעה והן במספר ההשקעות, עם פחות מ- 30 עסקאות ברבעון הרביעי. בשבועות הראשונים של שנת 2024 גייסו חברות מדעי החיים בישראל סכום הקרוב ל 100 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים. מקורו של כמחצית מהסכום הוא ממשקיעים מקומיים, שיעור דומה לזה של שנת 2021. עם זאת, מדובר בתקופה קצרה מאוד ובתחילת השנה, וזוהי אינה יכולה להוות אינדיקציה למגמה כלשהי.

שוק המניות בארצות הברית מהווה מקור מימון משמעותי לחברות מדעי החיים בישראל, והוא נוטה לעתים למגמות שונות מאלה הקיימות בהשקעות פרטיות. בניגוד למגמה הכללית, סך הגיוסים של חברות מדעי חיים מישראל בבורסות השונות בארצות הברית, ובעיקר בנאסד”ק, עלה משמעותית בשנת 2023 והגיע לכ- 430 מיליון דולר. למרות הגידול בגיוסים, סכום זה הוא פחות ממחצית מסכום השיא שגוייס בשנת 2021 ועמד על יותר ממיליארד דולר. גם מספר עסקאות הגיוס בבורסות אלה גדל לעומת השנה הקודמת, והסכום הממוצע לעסקה עלה בכ- 20% לסך של 24 מיליון דולר. למרות המגמה החיובית, היקפי הגיוס של חברות מדעי חיים מישראל הנסחרות בארצות הברית נמוכים משמעותית מהיקפי הגיוס בשנים האחרונות, ובעשור האחרון רק ב-3 מהשנים גויסו סכומים נמוכים יותר מאשר בשנת 2023. מתחילת שנת 2024 ועד היום גייסו חברות מדעי החיים כ- 10 מיליון דולר בבורסות השונות בארצות הברית.

מאז שנת 2021, שהייתה שנת שיא בגיוסים של חברות ממגזר מדעי החיים בבורסה בתל אביב, פעילות הגיוס של חברות בערוץ זה כמעט ולא קיימת. בשנים 2022 ו- 2030 לא היו הנפקות חדשות של חברות ממגזר מדעי החיים בבורסה בתל אביב, וסך גיוסי ההמשך של חברות אלה הסכם בפחות מ- 5 מיליון בכל אחת מהשנים.

לדברי קרין מאיר רובינשטין, מנכ”לית ונשיאת IATI:”השנה האחרונה הייתה מאתגרת ביותר בענף ההיי טק בכללותו,  ובתוכו גם לחברות הישראליות הפועלות בארץ ובחו”ל, בתעשיית מדעי החיים והדיגיטל הלס’. הגורמים ידועים לנו, כך גם ההשלכות בדבר על הכלכלה ועל החברה הישראלית. אני מאמינה שהאתגר הגדול הזה, יכול להביא איתו פתרונות יצירתיים וצמיחה וגם לחזק את אמון הממשקיעים בפיתוחים כחול לבן. המצב הזה יגיע רק תוך צעדים משמעותיים ובעבודה צמודה עם משרד האוצר ורשות החדשנות על מנת לוודא את ההמשכיות והוודאות העסקית של התעשייה”.

לדברי עומר גבישראש תחום מדעי החיים ושותף ב- PwC Israel שהוביל את הכנת הדו”ח “חברות מדעי החיים הישראליות נכנסו לשנת 2023 כשברקע משבר פיננסי גלובלי, אליו התווספו משבר חוקתי בישראל והחל מאוקטובר גם המלחמה. לכן, בנוסף למגמה עולמית של קיטון בפעילות השקעה בחברות בתחום מדעי החיים, חברות בישראל נפגעו באופן משמעותי יותר מחברות דומות בעולם, ובעיקר כאשר מדובר בהשקעות זרות בחברות פרטיות. עם זאת, ניתן לראות שהגידול בפעילות בבורסות בארצות הברית לא פסח גם על החברות הישראליות, והן ניצלו זאת לביצוע גיוסי המשך בהיקפים משמעותיים יותר מהשנה הקודמת. למרות פעילות מצומצמת בתחילת 2024, חברות מסתכלות באופטימיות זהירה על המשך השנה וישנה היערכות לעסקאות מיזוג וגיוסים ציבוריים”.

דרור בין, מנכ”ל רשות החדשנות: “השנה החולפת הייתה מורכבת עבור תעשיית ההייטק כולה ותעשיית הביומד בפרט. השילוב בין המגמות העולמיות למגמות המקומיות לא היטיבו עם החברות ולא עודדו השקעות באופן כללי. אולם, יחד עם זאת אנו מאמינים כי בישראל נמצאים המשאבים הנכונים שיאפשרו לנו להמשיך להוות שחקן מוביל ברמה הגלובלית – השילוב בין המשאב האנושי לבין ידע אקדמי ותרבות יזמית – הינו מפתח להצלחה בינלאומית. רשות החדשנות נוקטת במגוון מהלכים אופרטיבים שמטרתם לחזק את התעשייה המקומית הן בצד ההשקעות באמצעות קרן ההזנק החדשה המתמקדת בהשקעות בחברות דיפטק אשר בכללן גם חברות ביומד והן בפעילויות לפיתוח תשתיות טכנולוגיות שתשרתנה את החברות ונדרשות להמשך התפתחותן. היתרון היחסי שקיים לישראל בתחום הביומד הוא יוצא דופן ועשוי להביא ערך אמיתי לכלכלה הישראלית”.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן