חדשות

קרן הון סיכון ממשלתית תשקיע עשרות מיליונים בסטארטאפים

הקרן תאיץ את העברת הידע הכלוא במחקר ובאקדמיה למשק בהיקף כולל של 30 מיליון שקלים.אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה: “עולם המדע והייטק מפספסים המצאות משנות חיים, הכנסות ומוצרים חדשים בגלל ידע כלוא”

בפעם הראשונה משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה מעניק תמיכה לקידום מיזמים ועידוד יזמות בקרב חוקרים, הכוללת חניכה מעשית ועיונית בהיקף של כ-30 מליון שקלים. כחלק מהצורך בקידום העברת הידע היישומי מהאקדמיה לתעשייה, משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה פירסם קול קורא לפיתוח תכנית “מאיצי מדע “לקידום מיזמים ועידוד יזמות בקרב חוקרים באקדמיה ובמכוני המחקר.

בשנים האחרונות מוסדות המחקר במדינה ובראשן האוניברסיטאות רושמות מדי שנה מאות בקשות פטנט מקדמיות (Provisional) ומחזיקות אלפי פטנטים ובקשות פטנט (PCT) בעלות של עשרות מיליוני שקלים בשנה, אך למעלה מ 90% מבקשות אלה נזנחות או לא ממצות את ערכן הכלכלי כיון שלא נמצא גורם שיממן, יכווין וילווה את הפעולות הנדרשות לקידום הטכנולוגיות לכדי בשלות להקמת חברה או פיתוח תעשייתי. דו”ח “העברת ידע וטכנולוגיה אקדמיה-תעשייה” שפורסם בשנת 2019 על ידי מוסד שמואל נאמן עבור המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אף קבע שיש צורך לפתח מנגנונים ותמריצים לקידום העברת ידע מהאקדמיה לתעשייה, אשר אינו מומש.

תכנית “מאיצי מדע” הוקמה במטרה לגשר על הפער הזה שנוצר ולממן מיזמים של חוקרים וחברי סגל במוסדות המחקר שנמצאים בשלבים ראשוניים, מוקדמים ודורשים מימון וליווי יזמי ועסקי בכדי שיוכלו להבשיל לתוכניות המשך ברשות החדשנות או בקרנות הון סיכון ולהאיץ את הטכנולוגיות למשק. התכנית תעניק תמיכה לאקדמיה ומוסדות מחקר אשר יעודדו תרבות יזמית בקמפוסים ומחקר יישומי, יאפשרו העברה יעילה של טכנולוגיות נבחרות ממכוני המחקר לתעשייה ויגדלו את היקף מסחור הטכנולוגיה שפותחו במוסדות. בנוסף, התכנית תספק הכוונה והתאמה של DEEP TECH, ויכולות מדעיות מעמיקות במהירות ובהתאמה לצרכי השוק המסחרי.

מעבר לתרומה למוסדות האקדמיים ולמכוני המחקר, תכנית זו תסייע גם למדינת ישראל להתמודד עם הירידה הדרמטית בכמות הסטרטאפים המוקמים בישראל בשנים האחרונות, ולהביא לצמיחה בכמות החברות המוקמות על בסיס ידע אקדמי מעמיק, באמצעות הבשלת הידע האקדמי לכדי פיתוח מוצרים ברמה הלאומית והבין לאומית. על הפי הדו”ח הרשות לחדשנות משנת 2020-2021 עולה כי בתוך חמש שנים צנח מספר הסטארט-אפים החדשים הקמים בישראל – מכ-1,400 סטארט-אפים חדשים שהוקמו ב-2014 לכמות שנאמדת ב-850 חברות בשנת 2019 ועומדת על כ-520 בלבד בשנת 2020.

אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה: “עולם המדע והייטק מפספסים המצאות משנות חיים, הכנסות ומוצרים חדשים בגלל ידע שכלוא באקדמיה הישראלית. מברכת על הצעד החשוב של משרדי שהשכיל לייצר קרן השקעות במתכונת חדשה, שתעזור לאקדמיה בישראל להפוך מחקרים לחברות משמעותיות.״

התוכנית נעשתה בשיתוף ות”ת ואג”ת באוצר ולאחר התייעצות עם עשרות אנשי הון סיכון, תעשיה, אקדמיה, יזמים והרשות החדשנות. היקף הפרויקט עומד על כ-30 מיליון שקלים מתקציב המשרד וכל תכנית פרטנית תמומן בשיטת המצ’ינג (70/30)- משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה יממן לכל מוסד 70% מעלות התוכנית והמוסד  יממן לכל הפחות 30% מעלות התוכנית.

פרופ’ אבי דומב, המדען הראשי משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה: “משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה מקדם מחקר יישומי באקדמיה ומוסדות המחקר במטרה להגדיל את מספר המחקרים שיבשילו לכדי הקמת חברות הזנק וקדות התעשייה הישראלית. במסגרת זו פרסם המשרד קול קורא למוסדות המחקר להגיש הצעות לבחירה ומימון של מחקרים בעלי סיכוי גבוה להתפתח לטכנולוגיה שתהיה בסיס להקמת חברת הזנק או פתוח עי חברה קיימת. וועדת השיפוט בחרה ב8 תכניות למימון מתוך למעלה מ-20 הצעות שהוגשו. המשרד יפרסם בקרוב קול קורא נוסף לקבלת הצעות למחקרים יישומיים בתחומי הרפואה, התמודדות עם שינוי אקלים, בינה מלאכותית וטכנולוגיות פורצות דרך.”

התוכניות הזוכות הינם: 

  1. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה- אונ’ בן גוריון וביה”ח סורוקה שיתפו פעולה והשיקו את תוכנית “המעבדה”: תוכנית חדשנית המותאמת במיוחד לאיתור והבשלת מיזמים מהאקדמיה הנמצאים בשלבי פיתוח מוקדמים  3-TRL2 – ו הנסמכת על צוות רחב ומיומן שיגויס במיוחד למשימה. צוות התוכנית ייתמך ויתממשק באופן מלא ואינטגרטיבי עם מאיץ הסטרטאפים הקיים של מרכז יזמות 360 באוניברסיטת בן-גוריון בנגב (“אואזיס”), אשר הופך בהצלחה מחקרים בשלבים מאוחרים ובשלים יותר מתקדמים למיזמים בוגרים וברי-השקעה. המעבדה תערב שיתוף פעולה עם בית החולים האוניברסיטאי סורוקה במטרה להרחיב את אפשרויות החיבור בין חוקרי האוניברסיטה לקלינאים, ומכאן גם את מספר הפרויקטים היישומיים שיהוו פוטנציאל להקמת חברות. בכך התוכנית לתת פתרון הוליסטי, נרחב ומתמשך למחקרים מבטיחים – לא רק בשלבים המוקדמים של פיתוח אפיקים יישומיים ומימון ראשוני, שבהם מתמקדת המעבדה,אלא גם בשלבי ה”קפיצה למים” הסוערים של התעשייה הישראלית. מענה הוליסטי כזה יביא עמו צמיחה והבשלה אמיתית של ידע אקדמי לטובת מימושו המיטבי בתעשייה, לרווחת כל השותפים בתהליך, ובעיקר – לרווחת הציבור בישראל.

היקף התוכנית 10.8 מלש”ח
השתתפות המשרד בתוכנית ל 4 שנים: 5.4 מלש”ח
מנהלת התוכנית: דנה גביש ,מנהלת מרכז יזמות 360 , אוניברסיטת בן גוריון בנגב 

  1. הטכניון -מכון טכנולוגי לישראל- התכנית של הטכניון תפעל במרכז היזמות והחדשנות  t-hub  בשילוב עם זרוע המסחור  T3 , ייחודה של התוכנית הוא בשילוב לווי אישי ומקצועי של צוות מומחים מנוסה .מעבר למימון המחקר התכנית תספק למשתתפים ליווי אקטיבי (hands-on  ) שיאפשר להם לצמוח ולהתפתח ויקנה להם ידע וכלים מעשים לצד מערכת קשרים רבת ערך להמשך הדרך. התוכנית תתמקד בעולמות תוכן המהווים מנועי צמיחה תעשייתיים המצויים בליבת המומחיות בטכניון- בריאות האדם, קיימות אנרגיה ותעשיה דיגיטאלית. תכנית זאת תיהיה התוכנית המובילה בטכניון להאצה מסודרת לחוקרים בתווך בין הנבטת מיזם לקראת הקמת חברה התומכת בצורה מתודולוגית ותקציבית בפער בין רעיון וקונספט להוכחת היתכנות טכנולוגית וכלכלית.

היקף התוכנית: 6 מלשח
השתתפות המשרד בתוכנית ל 4 שנים : 3 מלש”ח
מנהל התוכנית: פרופ’ עזרי טרזי, ראש המרכז היזמות והחדשנות בטכניון וראש התכנית לתארים מתקדמים בעיצוב תעשייתי 

  1. אוניברסיטת אריאל בשומרון בשיתוף מכון טכנולוגי חולון – HIT ובית חולים קפלן- אונ’ אריאל בשיתוף המכון הטכנולוגי וביה”ח קפלן שיתפו פעולה להפעלת תכנית מאיצי מדע- “בוסטר” – תכנית שמטרתה להגדיל היקף המיזמים הנובעים מתוך מחקרים וטכנולוגיות של המוסדות בתכנית, לבנות הכשרה והכוונה יזמית ועסקית לחוקרים וקלינאים, ולעודד פעילות יזמית משותפת בקרב קבוצת המחקר במוסדות. התכנית מתמקדת כאמור בתחומי הפעילות בהם יש סינרגיה בין המוסדות וממנפת את שיתוף הפעולה ההדוק בין שלושת המוסדות. התוכנית תיצור מנגנון יעיל וחדשני אשר יפתור את הפערים שיש לכל מוסד במאגד בהבאת מחקרים לידי מסחור. התוכנית תמקד בשלושה תחומים עיקריים מולטי-דיסציפלינריים: Bio-Convergence, Sustainability, Engineering and Information Technologies

היקף התוכנית: 8.4 מלש”ח
השתתפות המשרד בתוכנית ל 4 שנים: 4.2  מלש”ח
מנהל התוכנית:  איל גולדזנד, ראש המרכז ליזמות וחדשנות אוניברסיטת אריאל 

  1. אוניברסיטת בר אילן בשיתוף המרכז הרפואי שיבא ומכללת בצלאל – במרחק 949 מטר בלבד, פועלים בנפרד מרכזי החדשנות והיזמות של המרכז הרפואי שיבא ושל אוניברסיטת בר-אילן, מכאן נולדה תוכנית מאיצי מדע-949*   במטרה  להעמיק את הקשר בין המימד הקליני, המחקר הבינתחומי והחשיבה העיצובית להקמת מיזמי בריאות פורצי דרך מתוך המוסדות . תוכנית 949* תקדם הקמת חברות הזנק ע”י  חברי סגל המוסדות ושותפיהם מחוץ – אשר יפתחו יחדיו פתרונות לבעיות מורכבות עימן מתמודד מגזר הבריאות הגלובלי. התוכנית תחבר, תחנוך ותלווה את המייסדים בתהליכי רעיונאות, תיקוף מתאם מוצר-שוק וגיוס הון למיזמים המשלבים עומק קליני, רוחב מדעי וחשיבה עיצובית. בכך, 949 תזרז ותשביח העברת ידע ממחקר לתעשייה, בארץ ובעולם. עוצמת התכנית טמונה בסינרגיה בין קלינאים, חוקרים ומעצבים אשר תביא לפתרונות חדשניים, ייחודיים ומשבשים, שסכומם גדול. התוכנית כוללת מדיניות של מנגנוני קניין רוחני גמישה, מתודולוגיה סדורה להנבטת מיזמים וניסיון ביזמות וקשת קשרים רחבה.

היקף התוכנית: 10 מלש”ח
השתתפות המשרד: 5 מלש”ח
מנהל התוכנית: אריאל סלע, מנכ”ל אנבוקס ונצ’רס בע”מ (מרכז החדשנות והיזמות של אונ’ בר-אילן) 

  1. מרכז רפואי ע”ש ברוך פדה, פוריה-  התוכנית מהווה הזדמנות לביה”ח פוריה אשר שם לו מטרה לקידום מו”פ יישומי באמצעות רתימת הרופאים והסגל לטובת פיתוח מוצרים לרווחת החולים. התוכנית מבוססת על מתודולוגיות המיועדות לקידום חדשנות איכותית ומהירה. התוכנית צפויה להשפיע על פיתוח המו”פ בפריפריה ולהביא להבשלת מיזמים והקמת חברות הזנק נוספות באזור.

היקף התוכנית: כ3 מלש”ח.
השתתפות המשרד בתוכנית ל 4 שנים: 2 מלש”ח
מנהלת התוכנית: קלאודיה בן יעקב, מנהלת תחום החדשנות 

  1. אפקה המכללה האקדמית להנדסה בשיתוף המרכז הרפואי מאיר- התוכנית המשותפת למכללת אפקה והמרכז הרפואי מאיר מבטאת חזון משותף של פיתוח טכנולוגיה רפואית תוך שימת דגש מיוחד על פתרונות להגברת השוויון במענה שירותי הרפואה בעבור הפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל וזאת באמצעות טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת טיפול וניטור ביתי ואזורי תוך שמירה על סטנדרטים רפואיים גבוהים. התוכנית תאתר את הצרכים הרפואיים והחברתיים של הפריפריה החברתית באזור השרון, תיצור פתרונות טכנולוגים מתקדמים בדגש על רפואה מרחוק ופיתוח טכנולוגיות אמצעים ומכשור רפואי המתאים ליישום, גם בבית החולים וגם במרפאות, תוך שמירה על סטנדרט מקצועי גבוה ביותר ותדע לקדם את המיזמים עד שילובים באקוסיסטם הישראלי.

היקף התוכנית: 6 מלש”ח
השתתפות המשרד בתוכנית ל 4 שנים: 4.2 מלש”ח
מנהל התוכנית:  אלון ברנע, סגן נשיא לפיתוח 

  1. האוניברסיטה העברית בירושלים – תוכנית יזמות אשר תופעל על ידי חברת יישום החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית בירושלים בע”מ, במסגרת התכנית יופצו לחוקרי האוניברסיטה קולות קוראים בהם יינתן דגש על שילוב בינתחומי כפי שמקובל כיום בתעשייה. החוקרים יגישו הצעות הבאות לענות על צרכים ואתגרים בתחומים ממוקדים, אשר יוגדרו בין השאר על ידי חברות מובילות בתעשיות רלוונטיות ו/או יועצים מומחים כל אחד בתחומו מהתעשייה יחד עם גורמי מקצוע בחברת יישום.התוכנית תתן דגש למינוף המחקר של חוקרים צעירים במוסד ע”י חינוך ועידוד לפעילות יזמית לטובת בניית של תשתית עתידית של דור החוקרים היזמים תוך דגש על שיתופי פעולה בין דיסיפלינות שונות בתוך המוסד עצמו או בין שני מוסדות אקדמיים.

היקף התוכנית: כ6.5 מלשח
השתתפות המשרד בתוכנית ל 4 שנים: 4 מלש”ח
מנהל התוכנית: ד”ר איציק גולדווסר, מנכ”ל יישום 

  1. עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים בשיתוף המרכז הרפואי שערי צדק ובית החולים סנט ג’וזף- המרכז הרפואי שערי צדק ועזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים, חברו יחד להקמת תכנית אקסלרציה לקידום העברת הידע היישומי מהאקדמיה לתעשייה. ותכנית ההאצה המוצעת תאפשר מינוף של טכנולוגיות ראויות והבאתן לתעשייה בתחומי רפואה, מדע והנדסה: תכנית “רמה מאיצי מדע”. מטרת התכנית לאתר קבוצות מחקר מובילות בשני הארגונים, והפיכת רעיונות לחברות צעירות מיזמים צעירים באמצעות תמיכה, מעטפת של שירותים, והכוונה מקצועית רחבה. התכנית תכלול שני רכיבים: האחד, עידוד סקרנות ויזמות בקרב הצוותים ואנשי הסגל משני המוסדות ,חשיפה לתעשייה והיכרות עם עולם פיתוח הטכנולוגיות, והשני מסלול מובנה למיזמים שיבחרו ע”י ועדה ממיינת על פי דירוג של צוות שופטים.

היקף התוכנית: 6 מלש”ח
השתתפות המשרד בתוכנית ל 4 שנים: 4.2 מלש”ח
מנהל התוכנית: ד”ר רננה אופן, מנכ”לית מדענית , מחלקת מחקר ופיתוח בביה”ח שערי צדק

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן