חדשותעסקים

מפרוץ משבר הקורונה

אשרא, החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, אישרה ליצואנים ישראלים אישור עקרוני לביטוח עסקאות בהיקף של כ-3.7 מיליארד דולר

מרבית האישורים העקרוניים ניתנו עבור עסקאות ייצוא לבולגריה, הפיליפינים והרפובליקה הדומיניקנית.  ניסים בן-אלי, מנכ”ל אשרא: בחודשים האחרונים הייצוא הישראלי רושם התאוששות ועליה בהיקפים  – המטרה היא לסייע לו לחזור לשיעורי הצמיחה של לפני פרוץ משבר הקורונה 

אשרא, החברה לביטוח סיכוני סחר חוץ, אישרה עקרונית לבטח אשראי ליצואנים ישראלים בעסקאות בהיקף של 3.7 מיליארד דולר. זאת מפרוץ משבר הקורונה בתחילת שנת 2020 ועד מחצית 2021. ביטוח האשראי נעשה בגיבוי של ערבות מדינה שמעמיד החשב הכללי במשרד האוצר, ורוב הבקשות לאישורים עקרוניים מאושרים ע”י ועדה בראשות החשב הכללי. 

אשרא פועלת לקידום היקפי הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והעמדת אשראי למימון עסקאות יצוא גדולות של חברות ישראליות, בעיקר מול מדינות זרות, ולטווחי זמן ארוכים יחסית של עד 15 שנים. ביטוח האשראי מגן על היצואן או על הבנק נותן האשראי מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. בנוסף, ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות כאשר פוליסת הביטוח, המגובה בערבות המדינה שמעמיד החשב הכללי לרשות החברה, מהווה בטוחה למימון ומאפשרת ליצואן  לקבל את התשלום מראש.  

שמירה על היקף האישורים למרות הירידה בהיקפי הייצוא

מסיכום הנתונים עולה כי מתחילת 2020 ועד מחצית 2021 אישרה החברה אישור עקרוני של כ-50 עסקאות ייצוא גדולות בהיקף כולל של כ-3.7 מיליארד דולר. מרביתן בתחומי הביטחון, התקשורת, החינוך והחקלאות. 

באשרא אומרים כי היקף האישורים נועד לסייע ליצואנים הישראלים להתמודד עם השלכות משבר הקורונה ומתוך מטרה לסייע לפעילות העסקית במשק. בהקשר זה יצויין כי בעקבות משבר הקורונה העולמי, ובניגוד למגמת הצמיחה בהיקפי הייצוא הישראלי,  בשנת 2020 חלה ירידה של כ-1% בהיקף הייצוא הישראלי לעומת שנת 2019 והוא הסתכם בכ- 114 מיליארד דולר. יחד עם זאת,  על פי ההערכות, הוא צפוי לרשום התאוששות וגידול בהיקפים בשנת 2021. לגידול בהיקפי הייצוא משמעות כלל משקית, כאשר כל מיליארד ₪ ייצוא תורם ליצירת כ-2,500 מקומות עבודה.

מהנתונים עולה כי היקף האישורים העקרוניים הגבוה ביותר במהלך השנה וחצי האחרונות היה עבור עסקאות יצוא לבולגריה (כ-480 מיליון דולר), לפיליפינים (416 מיליון דולר) ולרפובליקה הדומיניקנית (כ-316 מיליון דולר).  יצויין כי לא כל העסקאות אותן מאשרת החברה ועבורן מעמידה מימון וערבות הופכות בסופו של דבר לעסקת ייצוא בפועל. היות ומדובר בעסקאות מורכבות וארוכות מאוד, הכרוכות בדרך כלל בהשתתפות במכרזים בינ”ל, מרגע קבלת האישור העקרוני של אשרא להעמדת מימון וביטוח לעסקה ועד ביצוע העסקה בפועל יכול לעבור זמן רב. מבין עסקאות הייצוא שכבר יצאו לפועל ועבורן כבר הונפקה פוליסה מובילות חוף השנהב עם עסקאות בהיקף של כ-366 מיליון דולר, וגאנה (45 מיליון דולר).

ניסים בן-אלי, מנכ”ל אשרא: “לאחר ירידה בהיקפי הפעילות הכלכלית העולמית בשנת 2020,  אנו רואים ניצני התאוששות במרבית המדינות. המשק הישראלי נהנה מאחוזי תחלואה נמוכים ומחזרה לשגרה. עובדה זו מאפשרת לו עמדת זינוק מצויינת לחזור להיקפי הייצוא להם היינו עדים לפני משבר הקורונה, ואף לעבור היקפים אלו. ביטוח האשראי נחשב לאחד הכלים האפקטיביים והמקובלים ביותר בקרב הממשלות השונות לתמיכה ביצואנים המקומיים, לאפשר להם להגדיל את היקפי הפעילות ולהיכנס לפעילות בשווקים חדשים. כאן המקום לציין במיוחד את הירתמותו של החשב הכללי לקידום הפעילות הכלכלית במשק ע”י אישור העסקאות בתקופה בה אי הודאות מגדילה את הסיכון והמגזר הפיננסי הפרטי מכווץ את היצע ביטוחי האשראי”.

“יחד עם זאת” אומר בן-אלי, “ולמרות הגידול המשמעותי בהיקף האישורים העקרוניים מאז פרוץ משבר הקורונה, מדינות רבות בעולם עדיין סובלות ממשבר הקורונה ומהשפעותיה על הכלכלה שלהן. מחובתנו לבחון היטב כל עסקה ולנהל את הסיכונים באופן מושכל ומיטבי”. 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן