חדשות

מה עובדי ההייטק יכולים לעשות עם האופציות בתנאי אי ודאות

גם בתקופה של חוסר וודאות חבילת האופציות שלכם חשובה בין אם אתם בין עבודות או ממשיכים לעבוד באותו סטארטאפ. המודל של אופציות לא משתנה גם עכשיו, וככל שהחברה תצליח יותר, ככה גם האופציות יהיו שוות יותר כסף. לכן, צריך לשקול בחכמה איפה להשקיע את הזמן (ואת האופציות שיבשילו תוך כדי) ולשקול איפה האופציות שלכם יהיו שוות יותר גם אחרי שהשווקים ירגעו (כלומר, אם נהיה רציניים לרגע – להסתכל לא רק על עכשיו, אלא גם על הטווח הארוך). התקופה הזו, שבה חברות יותר לחוצות (על שכר והטבות אחרות) יכולה להיות גם זמן טוב למנף את רוח התקופה ולבקש לקבל חלק גדול יותר מהתגמול שלכם באופציות.

ריכזנו עבורכם כמה טיפים ושאלות שחשוב לשאול את עצמכם בתקופה הקרובה בהתאם לשלב שבו אתם נמצאים.

איפה אתם? בדיוק מסיימים לעבוד בסטארטאפ

ברכות! אתם מסיימים פרק ועומדים לצאת לדרך חדשה, וזה לא משנה אם עזבתם מרצון או שהחברה שלכם מקצצת נוכח המצב. רגע אחרי שהחזרתם את הכרטיס של תןביס ואת המחשב, אתם צריכים לקבל החלטה חשובה: האם אתם הולכים לממש את האופציות שלכם שהבשילו ולהפוך לבעלי מניות בסטארטאפ שאתם עוזבים, או לוותר עליהן ולהיפרד כידידים. ההחלטה הזו מורכבת תמיד, יכולה להשפיע על העתיד הפיננסי שלכם והיא כוללת מגוון של התלבטויות ודברים להביא בחשבון. בתקופות של חוסר וודאות, כמו התקופה הנוכחית, ההתלבטות הזו אפילו מורכבת יותר, כי דברים שהיו נכונים עד לפני זמן קצר יכולים להשתנות.

אם אתם עוזבים את החברה אחרי שעבדתם בה תקופה מספיק ארוכה, אתם אמורים להכיר את המוצר שלה, השוק, התחרות, צוות ההנהלה, ואולי אפילו נחשפתם לביצועים הפיננסיים שלה ולתחזיות הצמיחה. כל אלה יעזרו לכם להבין האם אתם מאמינים בחברה והאם אתם חושבים שמחיר המניה של החברה צפוי לצמוח (ולכן תשקלו לחיוב לממש את האופציות שלכם). 

על כל אלה כמובן שיש להביא כמה שיקולים שבולטים במיוחד בתקופה כמו עכשיו: למשל, האם החברה גייסה הון לפי שווי גבוה מאוד בזמן האחרון – במידה וכן, האם אתם חושבים שהשווי הזה ימשיך לעלות או שאולי הוא היה קצת מנופח (אולי?)? כמו כן, האם לחברה יש מודל עסקי והיא מייצרת ערך אמיתי ככה שהיא תשרוד את התקופה המשברית ותמשיך להצליח? במילים אחרות, עד כמה הביזנס של החברה רגיש למשבר?

עוד סוגיה שחשוב להביא בחשבון היא מצב הנזילות שלכם והסיכונים שכבר לקחתם באפיקי השקעות אחרים. כאשר אתם מממשים אופציות אתם הופכים לבעלי מניות בחברה וזהו חלק מתמהיל ההשקעות שלכם. לכן, חשוב להביא בחשבון את חלוקת הסיכונים בפיזור ההשקעות שאתם עושים על פני תחומים ונכסים שונים. על רקע שיקול זה, אולי תבחרו לממש רק חלק מחבילת האופציות ולא את כולה על מנת לעשות פיזור סיכונים טוב יותר עבורכם.

אם אתם מתכננים לממן את מימוש חבילת האופציות מכיסכם, מדובר בכל זאת בהשקעה בסיכון גבוה באמצעות הון שלא יהיה נזיל עבורכם בתקופה הקרובה (ואולי בכלל לא). אתם גם עלולים להפסיד את הכסף – תלוי בהצלחה של החברה בהמשך. להוציא כסף מהכיס ולסכן אותו זו החלטה לא פשוטה אף פעם, אבל בתקופה של משבר היא יכולה להיות אפילו יותר קשה. חשוב לזכור שלמשקיעים בחברה יכולים להיות תנאים מועדפים, ושבמקרה של אקזיט הם יקבלו עדיפות (ואם השווי של החברה למשל ירד, יכול להיות שהמשקיעים האלה יקבלו את החלק שלהם ואתם לא תקבלו כלום). 

איפה אתם? בדיוק מתחילים עבודה חדשה בסטארטאפ

הטיפ שלנו: רגע לפני שאתם חותמים על חוזה בסטארטאפ חדש, כדאי לעצור ולשאול את עצמכם כמה שאלות. אנחנו תמיד מסתכלים על עבודה בסטאטראפים בתור השקעה – כעובדי סטארטאפים אנחנו בוחרים איפה להשקיע את הזמן שלנו בתמורה למשכורת ולאופציות. זה נכון תמיד, וגם עכשיו. ולכן, נרצה לבחור בחברה שאנחנו חושבים שהשווי שלה יעלה – וככה גם האופציות שלה יהיו שוות יותר כסף באקזיט עתידי.

הנה כמה שאלות שחשוב לברר:

  1. מתי גייס הסטארטאפ הון בפעם האחרונה? אם חברה גייסה לפני חודשיים אז עדיין יש כסף בקופה שלה. לעומת זאת, אם היא גייסה לפני שנתיים למשל, שווה לברר בעדינות מאיפה מתכננים להביא כסף ואיפה החברה עומדת. בידקו גם מי הקרנות שהשקיעו בחברה עד היום והאם הן יוכלו לגבות אותה בהמשך.
  2. על מה בנוי הביזנס של החברה וכמה היא עשויה להפגע במשבר? בתקופה המאופיינת בחוסר וודאות יתכן ויהיה יתרון לחברה שיש לה מוצר שיש לו ביקוש לשוק, לקוחות משלמים וכו׳. ישנה גם חשיבות לתחום הפעילות של החברה (סייבר, בריאות, קריפטו וכו׳) ועד כמה הוא צפוי להרוויח או להיפגע בתקופה של חוסר יציבות.
  3. האם אפשר לקבל יותר אופציות? בתקופות משבריות, חברות יכולות להתקרר קצת ולשלם משכורות פחות גבוהות. זו ההזדמנות שלכם להגדיל את גודל חבילת האופציות שלכם, מתוך אמונה שהשווי שלהן יעלה בהמשך ככל שהחברה תצמח ותצליח.
  4. בררו מה שווי המניה הנוכחי של החברה והאם הם צופים ירידה בשווי בעקבות מצב השוק? מהתשובה שתקבלו מהחברה תוכלו גם ללמוד עד כמה היא שקופה מול העובדים שלה במידע הקשור לאופציות.
  5. איפה האופציות שלכם יהיו שוות הכי הרבה בעוד שנתיים? העולם עכשיו בחוסר וודאות, אבל צריך לנסות ולהעריך לאן תלך החברה (והאופציות שלכם) בהמשך.
  6. כמה זמן אתם רואים את עצמכם ממשיכים לעבוד בחברה ומה התוכניות שלכם לגביה? למשל, אם אתם לוקחים את התפקיד כי בתנאי השוק הנוכחיים אתם לא מוצאים משהו טוב יותר ולהערכתכם לא תשארו בחברה יותר משנה – שווה לשים מקל גדול יותר על המשכורת ולא על האופציות, כי אפילו לא תגיעו למועד הבשלה הראשון שלהן (cliff). מתכננים להשאר תקופה ארוכה קצת יותר? חשבו כמה תהיה שווה החבילה כשתעזבו למשל אחרי שנתיים או שלוש (כלומר מחצית או שלושה רבעים מכמות האופציות שקיבלתם שיבשילו, בהתאם למועד העזיבה ותנאי החבילה).

איפה אתם? נשארים במקום, טוב לנו בסטארטאפ 

קודם כל – מעולה. אנחנו שמחים איתכם, והכי טוב להשאר במקום שטוב לכם, במיוחד כשהאדמה מסביב רועדת. כמו שכבר אמרנו, אופציות בנויות כך שככל שהחברה תצליח, גם האופציות יהיו שוות יותר כסף ולכן זה הזמן של כל אחד ואחת מאיתנו לעזור לחברה להמשיך ולצמוח ולייצר הכנסות. שווה לעצור ולשאול את עצמכם איפה אתם חושבים שהחברה תהיה בעוד שנתיים, כשהשוק יהיה במקום אחר ו(אולי) המשבר יהיה מאחורינו.

אחד הדברים שתוכלו לשקול אם מתאים להעלות עכשיו, הוא הענקת חבילת אופציות נוספת. מבחינת החברה, שאולי זה זמן פחות מתאים מבחינתה להעלות את השכר שלכם, זו הזדמנות לתת חבילה חדשה ואפילו גדולה יותר מזו שהיו נותנים בנסיבות אחרות. זאת מתוך הבנה שבנסיבות הנוכחיות יש סיכון גדול יותר שאתם לוקחים על עצמכם ושחבילת האופציות הקודמת שלכם כבר לא תגיע לשווי שחשבתם שתגיע.

בתקופת הקורונה אחד הכלים בהם חברות השתמשו היה מתן חבילות אופציות חדשות במחיר מימוש נמוך יותר מאשר של החבילות שניתנו קודם לכן. באופן זה חברות גם ״פיצו״ עובדים על הפחתות שכר שביצעו.

שימו לב, אם אתם כבר עובדים וותיקים בחברה, ניתן לבקש התגמשות בתנאי ההבשלה (vesting) של החבילה החדשה כך שלא תדרשו להמתין שנה למועד ההבשלה הראשון (cliff) כמקובל במתן חבילת אופציות ראשונה. במצב כזה החבילה החדשה תבשיל בכל חודש או רבעון כבר במהלך השנה הראשונה שלאחר ההקצאה.

יתכן שהסטארטאפ שבו אתם עובדים יחליט לתמחר מחדש את האופציות שלכם במחיר מימוש נמוך יותר, כלומר לעשות repricing למחיר המימוש ככה שהוא ישקף את שווי המניות הנוכחי. באופן זה, האופציות שלכם לא יהפכו לחסרות משמעות בגלל שעלות המימוש שלהן גבוהה ממחיר המניה העדכני. כזכור, המטרה של אופציות היא לוודא שהעובדים מרוויחים מהצמיחה של החברה ולרתום אותם להצלחה שלהם. לכן, אופציות שמחיר המימוש שלהן גבוה ממחיר המניה (כלומר ״מחוץ לכסף״) לא מתמרצות את העובדים שלא ירוויחו מהן ומנגנון האופציות לא יעבוד כמצופה. 

עם זאת, חשוב לדעת, כאשר חברות מבצעות הפחתה במחיר המימוש מתחילה להספר מחדש תקופת השנתיים בהן על האופציות להיות מופקדות אצל נאמן כדי לעמוד בתנאים לסעיף 102 (הטבת מס שמאפשרת לכם לשלם מס רווח הון בשיעור 25% במקרה של אקזיט – הנמוך לרוב משמעותית משיעור מס ההכנסה שלכם).

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן