בין גנים לשפות: איך קבוצת ניוטון בונה מודל חדש לחינוך הפרטי בישראל

צילום: ניוטון מרכזים חינוכיים

במשך שנים הדיון סביב גני ילדים פרטיים בישראל עסק בעיקר בשאלות של צוותים, מחיר ומיקום. אלא שמתחת לפני השטח מתרחש בשנים האחרונות שינוי עמוק יותר, כזה שנוגע בלב המערכת: מי הם אנשי החינוך, איך נראית סביבת העבודה שלהם ואיך בונים ארגון חינוכי שיכול להחזיק איכות לאורך זמן.

המהלך האחרון של קבוצת ניוטון, עם הצטרפותו של גן Rainbow בתל אביב, יחד עם מכללת ההכשרות London Bridge, מציף את השאלות הללו בדיוק. לא כעסקה נקודתית, אלא כחלק מתפיסה רחבה יותר של בניית אקוסיסטם חינוכי שלם, מהכשרת אנשי החינוך ועד הקשר עם הקהילה.

רשת אחת, מספר שפות, מודל אחד

קבוצת ניוטון פועלת כרשת חינוך פרטית רב־מותגית, מודל שעדיין לא קיים בישראל אך מסתבר כוותיק ומוכר במדינות מפותחות בעולם. תחת הקבוצה פועלים גני ניוטון בעברית מלאה, גני קידס-גן ו־Rainbow במתכונת דו־לשונית, וכן גני CityKids הפועלים באנגלית מלאה.

בניוטון מדגישים כי אין כאן מדרג של איכות בין שפות. “עברית, דו־לשוניות או אנגלית הן בחירות תרבותיות וערכיות של משפחות שונות”, מסבירים יוני אבני ומתן מלכא מייסדי הרשת. “התפקיד שלנו הוא לוודא שבכל אחת מהבחירות האלו, הרמה המקצועית, הצוותים והפדגוגיה עומדים באותו סטנדרט גבוה”.

הגישה הזו מאפשרת לרשת לפעול מול קהלים מגוונים, מקומיים ובינלאומיים, מבלי לפגוע בזהות הארגונית והסטנדרטיזציה. השפה היא כלי, לא המהות.

המודל של ניוטון: הפרדה בין חינוך לניהול

בלב תפיסת הפעולה של ניוטון עומד מודל ארגוני מובהק, הנשען על הפרדה ברורה בין החשיבה העסקית והניהולית לבין העשייה החינוכית עצמה. המטרה היא לייצר ארגון שבו צוותי החינוך יכולים להתמקד במטרה שלשמה הגיעו – בחינוך וזאת בעזרת גיבוי של מטה ניהולי ומקצועי.

במטה הקבוצה פועלת מעטפת ניהולית ומקצועית בסטנדרטים גבוהים, הכוללת תחומי כספים, תפעול, לוגיסטיקה, אדמיניסטרציה ומשאבי אנוש, ומנוהלת באמצעות מערכות דיגיטליות מתקדמות המאפשרות ניתוח נתונים, בקרה ותכנון.

בשטח פועלים הצוותים החינוכיים, בליווי ניהול פדגוגי ומנהלות סניפים. ההפרדה הזו נועדה לאפשר לצוותים החינוכיים להתמקד בילדים, בתוכן ובקשר עם המשפחות.

ההון האנושי במרכז, לא כסיסמה

אחת הטענות המרכזיות של ניוטון היא שאי אפשר לדבר על איכות חינוך בלי לדבר על איכות סביבת העבודה של אנשי החינוך. בענף המאופיין בשחיקה גבוהה ובתחלופה חדה, בניוטון בחרו להשקיע משאבים משמעותיים ביציבות וברווחת הצוותים.

לפי נתוני הרשת, שיעור העזיבה של אנשי חינוך בניוטון עומד על פחות מחצי מהממוצע בארץ. הנתון הזה אינו מקרי, אלא תוצאה של השקעה עקבית במשאב האנושי.

המעטפת המקצועית כוללת יועצת פדגוגית במשרה מלאה, ליווי של פסיכולוגיות, מחלקת משאבי אנוש ייעודית, ומערך הדרכות מקצועי שנתי. לצד זאת קיימת מעטפת סוציאלית הכוללת מלגות לימודים, קרן השתלמות, אירועי צוות ורווחה ועוד.

“איכות חינוך לא מתחילה בבניין ולא בתוכנית לימודים”, אומר מתן מלכא, מנכ״ל הרשת. “היא מתחילה באנשים, וביכולת שלהם להחזיק מקצוע לאורך זמן”.

שקיפות ושותפות כבסיס לאמון

יסוד נוסף במודל של ניוטון הוא תפיסה של שקיפות כבסיס למערכת יחסים, הן עם הצוותים והן עם קהילת ההורים. הרשת מגדירה שקיפות כתנאי הכרחי לבניית אמון, ומבקשת לראות בגן לא רק מסגרת חינוכית, אלא גורם מלווה למשפחה.

התפיסה החינוכית אינה מסתיימת בשעות הגן, אלא כוללת שירותים נלווים, תקשורת פתוחה ושאיפה ליחסים המבוססים על הדדיות, מטרות משותפות ושותפות ארוכת טווח בין ההורים, הצוות והארגון.

Rainbow והמכללה: חיבור בין שטח להכשרה

גן Rainbow, שנרכש לאחרונה על ידי ניוטון, פועל מזה 13 שנה במרכז תל אביב ומשתלב היטב בתפיסה הזו. מדובר לא רק בגן דו־לשוני לכ־200 ילדים מגיל לידה ועד 5, אלא במרכז חינוכי־קהילתי הכולל גם מכללת הכשרה לגיל הרך בשם London Bridge ובית קפה קהילתי הפתוח להורים ולקהל הרחב.

London Bridge מכשירה כיום מעל 200 אנשי חינוך בשנה, ומתמקדת בהכשרות עומק המשלבות תיאוריה עם עבודה יומיומית בשטח. רכישת המכללה מסמנת עבור ניוטון שלב חדש, מעבר מהפעלת גנים לבניית גוף מסמיך ומכשיר המהווה מקור ידע.

בניוטון מבהירים כי המכללה אינה מיועדת רק לצרכים הפנימיים של הרשת. בטווח הארוך היא צפויה להוות את הבסיס להקמת האקדמיה של ניוטון להכשרת צוותי חינוך, שתשרת גם אנשי חינוך מחוץ לקבוצה, ותנסה להשפיע בהדרגה על הסטנדרט המקצועי של הענף כולו.

כחלק מהמהלך מונה מייסד Rainbow סמי פיוגלר, לתפקיד ראש תחום איכות וחדשנות (VP Innovation & Quality) בקבוצת ניוטון. פיוגלר מביא עמו ניסיון בינלאומי, לאחר שהקים וניהל בעבר בלונדון חברה להכשרות והסמכות לארגונים בעולם החינוך.

בתפקידו החדש יהיה אחראי על הפדגוגיה, הפיתוח המקצועי והכשרת הצוותים בכל מותגי הקבוצה, בעברית, דו־לשונית ובאנגלית. 

לא מרוץ לגודל, אלא למקצועיות ובשלות

ניוטון החלה את דרכה בשנת 2020 עם רכישת רשת גן משפחתי קטן והמשיכה לפתיחת גנים נוספים באמצעות רכישת גנים קיימים וזכיה במכרזי עירייה ורשויות מקומיות.

כיום כוללת הרשת 10 סניפים, מעל 40 כיתות לימוד, קרוב ל־1,000 ילדים, ומעל 200 נשות צוות. הרשת נמצאת בתפוסה כמעט מלאה, מוכרת על ידי רשויות מקומיות ועיריות, ומשתפת פעולה עם חמישה מוסדות אקדמיים ואוניברסיטאות מובילות, לפי נתוני הקבוצה.

“המטרה שלנו אינה להיות הגדולים ביותר, אלא לבנות מערכת איכותית, מקצועית ויציבה”, נמסר מהנהלת ניוטון. “כזו שמאפשרת בחירה אמיתית להורים, סביבת עבודה ראויה לצוותים, והשפעה ארוכת טווח על הדרך שבה נראה החינוך לגיל הרך בישראל”.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
Exit mobile version