חדשות הנדל”ן

ID-Apartment-Mikael-Damkier-Dreamstime.com

חברת החשמל כבר לא מונופול בייצור, הגרלת דירה בהנחה, מה ההיקף הכספי של עבירות במקרקעין? שכונה חדשה בדימונה, ועוד

 הגרלת דירה בהנחה חוזרת

משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל הודיעו כי ההרשמה להגרלת “דירה בהנחה” נפתחה ביום שני ה-30.9.2024, ההרשמה תהיה פתוחה חמישה שבועות ותיסגר ביום ראשון 3.11.24. בהגרלה יוגרלו  4,741 דירות ב-14 יישובים ברחבי הארץ בהם: אילת, בית שאן, בית שמש, בני עייש, יהוד מונסון, קריית מלאכי, רכסים ועוד. כ-20% מהדירות יוקצו למשרתי מילואים פעילים. אישור זכאות להרשמה להגרלה ניתן להנפיק עד ליום שלישי ה-15.10.2024.

מבחינת כמות הדירות  שיוגרלו  בערים, מסתבר כי בית שמש מובילה עם 2,175 דירות, בני עייש עם 717 דירות, וכפר סבא 598 דירות.

 פעילות הרשות לאכיפה במקרקעין בשנת 2023

 לפי הדו”ח שפירסמה הרשות, השימושים האסורים למסחר נגדם פעלה הרשות בשנת 2023  הייתה נגדעסקים בשווי קרקע מוערך של כ 7- מיליארד שקל )לעומת כ 8.5 מיליארד בשנת ( 2022 נתון זה מצביע על הערך הכלכלי של העבירות. בשנת 2023 חלה ירידה של כ 31%- במספר הצווים המנהליים שהוציאה הרשותלאכיפה במקרקעין מ 1,984 – בשנת 2022 ל 1,368 – בשנת  2023.

יש לציין כי עולם עבירות הבנייה מתנהל ברובו בתחום האפור ומייצר כלכלה שחורה שאינה מדווחת לרשויותהמס כמו מיסוי מקרקעין, היטלי השבחה ועוד.

 7,920 יחידות דיור בשכונה חדשה בדימונה

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, אישרה למתן תוקף את התוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במזרח דימונה – “שכונת רותם”. התוכנית שהוגשה על ידי רשות מקרקעי ישראל וקודמה בתמיכת ראש העיר דימונה, משתרעת על שטח של כ-8,790 דונם וכוללת מגוון רחב של שימושים, עם דגש על שילוב מגורים, מסחר, תעשייה ותעסוקה. התוכנית כוללת כ-7,920 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 4 עד 10 קומות, ובבנייה צמודת קרקע עם מגרשים במגוון גדלים. מכלל יחידות הדיור, 2,765 יוקצו לטובת דירות קטנות. בנוסף, התוכנית מציעה כ-300 יחידות דיור לדיור מוגן וכ-300 חדרי מלון.

חברת חשמל כבר לא מונופול בייצור

מנתוני דו”ח רשות החשמל לשנת 2023 שפורסם בימים אלה, מסתבר כי לראשונה בשנת 2023 חברת החשמל ייצרה פחות ממחצית  מייצור החשמל בישראל. במקביל חל  גידול ניכר ברכישת חשמל ממספקים פרטיים במגזר הביתי, בעקבות פתיחת מקטע האספקה לתחרות.  כ”כ נימשך גידול בייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות, ותחזית לעמידה ביעד של 20% צריכה מאנרגיות מתחדשות בשנת 2026. צפי לגידול משמעותי בהשקעות ברשת החשמל, בעקבות תכניות לפיתוח הרשת בהיקפים של למעלה מ-40 מיליארד שקל עד סוף העשור. בנוסף הנחייה חדשה של רשות החשמל  תאפשר לקצר באופן  משמעותי  את לוח הזמנים באיכלוס מבני מגורים המחוברים לגנרטור. על פי ההנחיה החדשה, ניתן יהיה לאכלס מבנה מגורים לאחר בדיקת חשמלאי מוסמך את הגנרטור, ללא צורך לחכות לאישור מרשות החשמל.

היקף המשכנתאות שנוטל הציבור ממשיך לגדול

היקף רכישת הדירות גדל בקצב מהיר מחודש לחודש, כמו גם סכום המשכנתא הממוצעת שנוטל הציבור שמגיע בממוצע למיליון שקל,  ובהתאם גם היקף המשכנתאות שהבנקים הילוו לציבור. בחודש אוגוסט וספטמבר לפי נתוני בנק ישראל הגיע היקף המשכנתאות לממוצע של כ- 8.5 מיליארד שקל, ובקצב הזה הצפי שיגיע ל- 100 מיליארד שקל בשנת 2024.

הריבית שנכון להודעה האחרונה של הנגיד ב- 9 לאוקטובר 24  נשארה  ללא שינוי 4.5%, כבר לא מרתיעה את הרוכשים כפי שראינו בחודשים האחרונים, וקצב רכישת הדירות מרשים. ריבית ממוצעת על  משכנתאות צמודות מדד עומדת  כיום על 3.3%, לעומת ריבית ממוצעת של 4.9% במשכנתאות הלא צמודות מדד.

השפעת המלחמה – בצפון ירידה דרמטית בעסקאות, בדרום התאוששות

לפי נתוני הלמ”ס האחרונים, הירידה בעסקאות ביישובי בצפון דרמטית, בקריית שמונה ירידה של 90% , בשלומי 75%, ובמעלות 75%.

לאזורים בצפון אליהם פונו חלק מתושבי קו העימות בצפון, נירשמה עלייה בעסקאות בטבריה כ50%, נוף הגליל 35%, וקצרין 28%.

בדרום נמשכת מגמת ההתאוששות בעסקאות הנדל”ן והם מהווים כרבע מכלל העסקאות בארץ.  ובשורה טובה, לשדרות נוספו כ- 1000 תושבים מתחילת המלחמה, נתון בהחלט מרשים לנוכח האירועים שעברו על העיר והאזור.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
Exit mobile version