גם דברים טובים קרו בקורונה: עבודה מהבית למשל
איך עושים את זה נכון ובאופן מועיל גם לעובדים וגם למעסיקים? קחו כמה דקות לקרוא. אפשר על חשבון זמן העבודה!
מהרגע שמיכל קמה בבוקר עם הפיג’מה והמבט המנומנם, ועד שהיא מיישבת על הכיסא המשרדי בג’ינס וחולצה מכופתרת, עם כוס קטנה של אספרסו ביד, ופותחת את המחשב, חולפות 10 דקות בדיוק. מיכל, כלכלנית במשרד רואי חשבון היא לא קוסמת, ואין לה צוות עוזרים שמלבישים ומאפרים אותה כמו בתצוגת אופנה יוקרתית. היא פשוט הצטרפה לחבורה הולכת וגדלה של אנשים שעובדים מהבית. הימים בהם מי שעבדו מהבית היו יושבים עם הלפ-טופ על הברכיים, עם טי-שירט של ‘סיירת אגוז – נובמבר 8’, או במראה ‘מגישת החדשות’ שכוללת רק חולצה אלגנטית ומתחתיה מכנסיים קצרים – עברו חלפו.
אלפי שכירים שעובדים מהבית על בסיס קבוע, או אפילו כמה ימים בשבוע, הבינו שמגיע להם יותר. מגיע להם לעבוד בפינת עבודה מסודרת עם שולחן נוח וכיסא שתומך בגב, מגיעה להם ארונית עם קלסרים, מדפסת וציוד משרדי וגם מקום מיוחד לתמונות של הילדים ובני הזוג, גם אם אלו נמצאים בחדר ליד.
אחרי שנה של קורונה, גם מיכל החליטה “לצאת מהטריינינג” ולפרגן לעצמה משרד ביתי. “לא יכולתי לוותר על הספייס שלי ועל התחושה שגם אם אני לא נכנסת למכונית, אני עדיין ‘הולכת לעבודה’. שיניתי את הגישה”, היא מספרת. התחלתי להתלבש ולהתאפר בבוקר גם אם אין לי זום. ואחרי כמה שבועות של עבודה מהמטבח, מהסלון, ומחדר השינה כשהילדים בבית, החלטתי לארגן לי פינת משרד יפה, כולל עציץ, והכי חשוב: שלט קטן על הדלת: ‘המשרד של מיכל’. הילדים וגם הבעל יודעים שאף אחד לא נכנס למשרד, בלי לדפוק קודם בדלת”.
היום כשהקורונה מאחורינו, טפו חמסה, אבל העבודה מהבית איתנו כדי להישאר, עשינו במיוחד לכבוד כל העובדים מהבית באשר הם, תחקיר קטן ואנחנו מביאים לכם את חמשת כללי הזהב לעבודה מהבית. כך תעשו זאת נכון.
הדבר הכי קל והכי פחות מגניב בעבודה מהבית הוא הזמינות האינסופית. היות שאנחנו כבר בבית, והמחשב כל הזמן בהישג יד, מגלים די מהר שכל מי שעובד איתנו – בוסים, לקוחות וגם עובדים שלנו – מרגישים נוח לפנות אלינו וגם מצפים לתשובה פחות או יותר 24 שעות ביממה. הרי אתם ממילא בבית, אז כבר תענו למייל, לא ככה? ממש לא ככה. חשוב חשוב חשוב להבהיר לכל הנוגעים בדבר את שעות הזמינות. בין אם זה חמש שעות ביום או עשר, או שתים עשרה, אנחנו זמינים, רק בשעות האלה וכל מה שמעבר ייענה באהבה למחרת. כמו שנאמר: מחר גם יום.
להתלבש כמו בני אדם ולצחצח שיניים זה חלק חשוב מהעבודה מהבית, אבל אם אחר כך אתם יושבים במטבח עם כיור מלא כלים שמחכה לעוזרת (או יותר גרוע – לכם) עשיתם חצי עבודה. מיצאו בבית פינה, והכריזו עליה מול כולם כמשרד שלכם. ארגנו אותה יפה, תלו איזו תמונה, סחבו איזה עציץ ונקו את השולחן. ואם צריך לפנות כמה ארגזים או חפצים מהבית כדי לעשות מקום, יש היום חברות מצוינות שישמחו לאחסן את הדברים שלכם תמורת סכום חודשי לא גבוה. הגדולה שבהן היא אביה אחסנה. תגגלו.
3. מבהירים את הכללים גם לבני הבית
לא רק הגורמים השונים בעבודה צריכים לכבד את הכללים, גם המשפחה/עוזרת/אחותך שקופצת לביקור. אם אנחנו מצפים שיכבדו את השעות שבהן אנחנו לא עובדים אנחנו צריכים לכבד את השעות שבהן אנחנו כן עובדים. אז אם זה אומר שלא מפריעים לאימא כשהיא בזום, שלא קופצים לקפה בשתים עשרה בצהרים יאחתי, או שלא שואבים שטיחים בלי התראה מוקדמת, סדר צריך שיהיה.
4. אם צריך משהו מהעבודה – מבקשים
אינטרנט מהיר יותר? לעבור ממחשב נייח לנייד שאפשר לקחת הביתה ולהחזיר למשרד בקלות? פקס? (סתם אנחנו צוחקות, אם אתם בעבודה שדורשת פקס, כדאי לחפש את המשרה הבאה) בכל מקרה לא להסס לבקש, סליחה, לדרוש. עבודה מהבית היא לא פרס או צ’ופר, היא הכרח של ימינו, ומה שצריך צריך. תודה.
5. מסגלים “ידידותיות יתר”
עבודה מהבית, בהגדרה, גורמת לירידת האינטראקציות הבינאישיות עם כולם – עובדים, בוסים, לקוחות, הבחור מהסלט. לכן חשוב לזכור זאת ולפצות, ליצור קשר מדי פעם, לשאול מה נשמע, להעלות משהו אישי מהחיים בבית, והכי חשוב: לא לנמנם בזום. מאוד מפתה לסגור את המצלמה, במיוחד בזומים רבי משתתפים, ולנצל את הזמן למיילים או נמנום. לא! תשתתפו, תגידו מה דעתכם, תצחקו מהבדיחות של אחרים, גם מהלא כ”כ מצחיקות. אל תיעלמו. תהיו נוכחים.
יש לכם עוד תובנות או עצות זהב? כיתבו לנו בתגובות. יש משהו נפלא בעבודה מהבית, אפילו באופן חלקי, ואם זו תופעת לוואי של הקורונה, זאת יופי של תופעת לוואי ובואו נשמור עליה.
הכתבה בשיתוף אביה אחסנה.