חדשות

ממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות אינם מעלים את הסיכון למחלות לב וכלי דם

הצהרת ISA בתגובה למחקר חדש של דברס, שאזלס ואחרים

איגוד הממתיקים הבינלאומי (ISA) מגיב למחקר החדש של דברס, שאזלס ואחרים על ממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות ומחלות לב וכלי דם, ומדגיש שבניגוד לטענות שהועלו במחקר זה, אין ראיות סיבתיות לכך שממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות עלולים להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם (CVD) .

ואכן, בעוד שהמחקר של דברס, שאזלס ואחרים טוען להראות קשר בין צריכת ממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות לבין סיכון ל-CVD, אין ראיות למנגנון סביר לתמוך בהשפעות פוטנציאליות של ממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות על הבריאות הקרדיומטבולית. הבטיחות של כל הממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות המאושרים אושרה בידי גופי בטיחות מזון ברחבי העולם, כולל ועדת המומחים המשותפת לתוספי מזון של ארגון המזון והחקלאות של האו”ם (FAO) ושל ארגון הבריאות העולמי (WHO), הרשות האירופית לבטיחות מזון (EFSA), ומנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) .

למעשה, צריכת ממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות בקבוצת NutriNet-Santé הייתה נמוכה ביותר, אפילו עבור צרכנים גבוהים יותר (הוגדרו במחקר כמשתתפים עם צריכת ממתיקים מעל החציון הספציפי למין בקרב צרכנים). חשוב לציין, מומחים הטילו ספק ביכולת לזהות קשר בין ממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות ברמות כל כך נמוכות של צריכה לבין כל תוצאה בריאותית והדגישו שבנסיבות כאלה, גורמים מבלבלים משפיעים יותר. על פי הגדרתם מראש, מחקרים תצפיתיים אינם יכולים לבסס קשר של סיבה ותוצאה בשל אופיים התצפיתי וחוסר היכולת לשלול בלבול שיורי או, חשוב מכך, להחליש את ההשפעות של סיבתיות הפוכה.

בניגוד למחקר של דברס, שאזלס ואחרים, סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרי אפשרויות של קבוצת אנשים, כולל ניתוחי שינויים ותחליפים המפחיתים את ההשפעה של סיבתיות הפוכה ומספקים קשרים עקביים וחזקים יותר, מצאו כי משקאות ממותקים דלי קלוריות/ללא קלוריות קשורים עם סיכון נמוך יותר למחלת לב כלילית ותמותה מ-CVD כתחליף המיועד למשקאות ממותקים בסוכר. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם עדויות ממחקרים אקראיים מבוקרים אשר מאשרים שאין השפעה שלילית של ממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות על גורמי סיכון קרדיומטבוליים כולל לחץ דם, רמות שומנים, גלוקוזה בדם ומשקל הגוף, ולמעשה כמה יתרונות כאשר משתמשים בהם להחלפת סוכרים בתזונה. בתקופה שבה מחלות לא מדבקות כולל סוכרת ומחלות שיניים נותרו אתגרי בריאות עולמיים גדולים, ולאור ההמלצות הנוכחיות לבריאות הציבור להפחתת צריכת הסוכר הכוללת, ממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות יכולים להיות מועילים ביצירת סביבות מזון בריאות יותר. הם מספקים לאנשים מבחר רחב של אפשרויות לטעמים מתוקים עם ספירת קלוריות נמוכות, או בכלל לא, ולכן יכולים להיות כלי שימושי כאשר משתמשים בהם במקום סוכר וכחלק מתזונה מאוזנת, בסיוע בהפחתת צריכת הסוכר והקלוריות הכוללת, כמו גם בניהול רמות הגלוקוזה בדם. ממתיקים דלי קלוריות/ללא קלוריות גם אינם מותססים על ידי חיידקי הפה, מה שאומר שהם אינם תורמים לדה-מינרליזציה של השיניים, אחת הסיבות לעששת.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן