חדשות

קנייה חכמה: 73% מהצרכנים כבר משתמשים ב-AI, הסוחרים בסיכון חדש

סקר גלובלי: 73% מהקונים נעזרים בבינה מלאכותית במסע הקניות שלהם – אך הסוחרים עומדים בפני סיכונים מסחריים הנובעים מפעילות של סוכנים עצמאים

.Riskified Ltd ריסקיפייד (NYSE: RSKD), המובילה העולמית בתחום הפתרונות למניעת הונאות במסחר אלקטרוני ובמודיעעין סיכונים, פרסמה ממצאים מסקר אשר מדגישים את האימוץ שלקניות באמצעות סוכנים עצמאיים, והאיום הגובר שנשקף מכך לסוחרים. 

המחקר, שהתבסס על סקר גלובלי בו לקחו חלק למעלה מ-5,000 צרכנים, חושף רגע מפנהבמסחר האלקטרוני: קרוב לשלושה מתוך ארבעה קונים (73%) כבר משתמשים בבינה מלאכותיתבמסע הקניות שלהם. הקונים מאמצים סייעי AI כגון ChatGPT לקבלת רעיונות למוצרים (45%), לסיכום חוות דעת (37%), ולהשוואת מחירים (32%). מנגד, רק 13% דיווחו כי הם השלימו רכישהלאחר שקיבלו הפנייה מסייע בינה מלאכותית, 70% דיווחו על נוחות מסוימת לפחות מכך שסוכןAI מבצע רכישה בשמם. הסבירות היא שלמעלה מחצי (58%) מהמשיבים ישתמשו בכלים הללוכדי לרכוש מתנות, מה שמסמל את תחילתה של עונת החגים הראשונה שמונעת על ידי AI, כאשרנוחות הצרכנים תיקשר לחשיפה מוגברת לסוחרים שעשויים לקחת אחריות על תחום חדש זה.

“סוכני AI לקניות יכולים להקל על הקונים בתהליך הרכישה, אך הם גם מטשטשים את הקוויםבין מהימנות להונאות ולניצול מדיניות לרעה”, אמר ג’ף אוטו, מנהל שיווק בכיר ב-Riskified. “כאשר סוכן AI לקניות מבצע רכישה, האם הסוחר עדיין נושא באחריות במקרה של מחלוקת – גםאם הקונה מעולם לא ביקר באתר הסוחר במהלך סיום העסקה? חוסר הודאות הזה יוצר סיכוניםחדשים לכל המעורבים בכך. בעיה בחיוב עשויה לנבוע מחשבון AI שנחטף ואף מכך שלקוחלגיטימי יטען שסייע ה-AI שלו עשה טעות. בכל מקרה, לא ברור מי נושא בחבות, וקשה להבטיחשקיפות נתונים”. 

 הגורמים שאחראים על הונאות ממנפים פיתוחים במסחר מבוסס סוכנים. טבעות ההונאה, שכבר משתמשות ב-AI בעצמן, יחפשו דרכים לנצל פרצות באימות הזהות, באבטחת החשבון, בתביעות משירות לקוחות ובתזרימי תשלומים. מה שמרגיש כמו חווית קניות חלקה יותר עבורהצרכנים עלולה להפוך במהירות לזינוק בהיקף המחלוקות וביטולי החיובים, מה שמשאיר אתהסוחרים עם עלויות שיהיה עליהם לספוג. עסקים יסבלו מחסרונות משמעותיים, ורבים מהםישתקפו בחששות המובילות של הצרכנים. 

אבטחת תשלומים מהווה את גורם הדאגה המוביל עבור קרוב לאחד מכל שלושה קונים (32%), ולאחר מכן פרטיות (26%), טעויות פוטנציאליות (18%) ואיבוד שליטה (17%). ולמרות החששותהללו, האמון ב-AI הולך וגובר בערוצים הרגילים: 36% מהצרכנים בוטחים כעת ב-AI אשר משפיעעל הרכישות שהם מבצעים, קרוב ל-38% המסתמכים על מוכרים בחנות. רק 25% מעדיפיםלקנות באינטרנט ללא עזרת AI.

לנוכח ההתפתחות הזו בדפוסי ההתנהלות של הלקוח, ובמקביל להשקת Agentic Commerce Protocol (ACP), תקן פתוח שמאפשר לקונים להשלים רכישות באמצעות ממשקי AI, על צוותיההונאות של הסוחרים להתמקד בהיבטים האסטרטגיים הנחוצים הללו:

*לימוד מנהיגות ניהולית: צוותי ההונאות נמצאים במקום ייחודי המאפשר להם להבין מהיפשרת הסיכון מול תגמול שבמסחר באמצעות סוכנים. עליהם ללמד את הארגונים שלהם בצורהיזומה מהם וקטורי ההונאה והשימוש לרעה החדשים במטרה להבטיח שההנהגה רואה תמונהמלאה לפני השילוב של הטכנולוגיות החדשות הללו. 

*קידום שקיפות נתונים: כדי שסוכני המסחר הללו יוכלו להוות שותפים ברי קיימא, עלפלטפורמות טכנולוגיות כגון OpenAI לשתף תבוניות חיוניות בנוגע להתנהלות הלקוחות – כגוןכתובת ה-IP של משתמש הקצה, פרטי התקנים ואותות התנהלות – עם הסוחרים. ללא נראות כזו, הסוחרים אינם יכולים לקבל החלטות מיודעות, והיקף ההונאות והשימוש לרעה עלול לגרוםלקריסת המערכת. 

*מינוף של מודיעין משותף: בעולם מבוסס סוכנים בו יש לסוחרים פחות נתונים ישירים, החבירהלפלטפורמות מודיעין הונאות מרושתות הופכת לצורך קריטי יותר מאי פעם. החבירה עםRiskified תוכל לשחזר הקשר שאובד בטרנזקציות של סוכנים עצמאיים, זאת באמצעות חיבור שלנקודות נתונים על פני קהילה גלובלית של סוחרים. 

אוטו ציין, “צוותי ההונאות הם המנהיגים הטבעיים של בטיחות במסחר עם סוכנים עצמאייםמשום הם מאומנים לזהות הן את ההזדמנות והן את הסיכונים. המומחיות שלהם אינה דוחהיצירתיות; מדובר בהקמת אמצעי הבטיחות שיאפשרו לחברה להגיד ‘כן’ בבטחה. הצוותים הללוחיוניים כדי להבטיח שערוצים חדשים ומלהיבים כגון זה יהפכו לגורמים ברי קיימא המניעיםהכנסות במקום לוקטורי הונאות וניצול לרעה”.

 Riskified מעצימה סוחרים ומעודדת אותם לשגשג בעולם הדינמי של מסחר עם סוחריםעצמאים, זאת באמצעות כלים יצירתיים אשר מבטיחים צמיחה ואבטחה גם יחד, תוך הבטחתהקיזוז של חבות פיננסית במקרי החזרי חיובים כתוצאה מהונאות סוכנים עצמאיים. ניתן לקרוא עוד בנוגע להשקפתה של Riskified וכיצד אנו עוזרים לסוחרים לאמץ בבטחה את עתידהמסחר האלקטרוני. 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן