חדשותחינוך

רפורמה בהכשרת רוכבי דו גלגלי

במהלך משותף של אגף הרישוי במשרד התחבורה והרלב”ד: בשנה הקרובה יוטמעו שינויים בתכנית לימודי הנהיגה לרוכבי קטנועים ואופנועים להקניית “תפיסת הסיכון”. וכן בעתיד, תוכנית ייעודית תקנה כלים לרוכבים וותיקים כיצד להימנע מכניסה למצבי סיכון

לאחר עבודת מטה יסודית וממושכת, מפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מכרז לקיום פיילוט הכשרה לרוכבי דו גלגלי. במסגרת הפיילוט, בו ישתתפו כ-300 רוכבים, ילמדו המשתתפים מודלים, מבוססי מחקר, כיצד להימנע מכניסה למצבי סיכון במהלך הרכיבה. התובנות המחקריות והמעשיות שיופקו מהפיילוט יוטמעו במהלך השנה הקרובה בשלב הכשרת הבסיס בלימודי הנהיגה וכן ישמשו עבור הכשרת הרוכבים הוותיקים.

“תפיסת הסיכון” היא היכולת “לקרוא” את הכביש, ולצפות לאירועים שעתידים לבוא ולהימנע מכניסה אליהם. גישה זו מורכבת מתפיסה ומיומנויות קוגניטיביות בשילוב של מיומנויות תפעוליות רלוונטיות של הרוכב ליישומה. תפיסת הסיכון והמיומנויות הנגזרות ממנה הן קריטיות למשתמשי הדרך, וככל שרמת תפיסת הסיכון נמוכה יותר, הסיכוי לתאונה גבוה יותר. מחקרים מלמדים כי הכשרה בנושא תפיסת הסיכון היא היעילה ביותר לשיפור הבטיחות בדרכים של רוכבי דו גלגלי.

נחמה לאור דרורי, סמנכ”לית הסברה חינוך והכשרה ברלב”ד: “הבעיה בכניסה למצבי סיכון והסתמכות על המיומנות לצאת מהם היא שלרוב לא קיימים התנאים והיכולות להגיב נכון לסיכון, באופן שיאפשר לצאת ממנו בבטחה. הסיבה לכך היא המורכבות ביישום התגובה לסיכון שדורש כשירות מירבית כל הזמן, בשילוב תנאים שאינם ניתנים לשליטה. כפי שעולה ממחקרים עדכניים בעולם, הגישה המתאימה ביותר להפחתת היפגעות של רוכבי אופנוע בהיבט הכשרתי היא פיתוח תפיסה ומיומנויות של מניעה מכניסה למצבי סיכון להבדיל ממיומנויות של התמודדות במצבי סיכון”.

הליך ההכשרה מורכב מיום או יומיים של הכשרה מרוכזת בני 8 שעות לימוד, ושני תרגילים נוספים באורך שעתיים וחצי שיתקיימו בשלושת החודשים שאחרי יום ההכשרה. ההכשרה תקנה למשתתפים כישורים ומיומנויות הנדרשים לצורך הימנעות מכניסה למצבי חירום, כגון האטה, פניות וצמתים, סטיות, תמרונים במרחב מוגבל, מעבר של מכשולים ובחירת מרחק ומהירויות בהתאם למצבי התנועה ולתנאי הדרך וכן תגובה למצב חירום. כמו כן, התכנית תכלול חשיפה לטעויות נפוצות ביישום התגובה לסיכון. הבולטות מבין טעויות אלו הן טעויות בבלימה, שגיאות בהאצה ושגיאות בהיגוי נגדי ובסטיות.

יומי ההכשרה המרוכזים יכללו צפיה בסרטונים, למידה עיונית בכיתה, ניתוח מקרים, הדגמה של מדריך רכיבה וכן בעיקר תרגול מעשי של המשתתפים. בתום ימי ההכשרה יתבצע מעקב אחר שיפור המיומנות ותפיסת הסיכון של המשתתפים בשני התרגילים ובדיווח עצמי של הרוכבים.

שניר זיידל, מנכ”ל הרלב”ד (בפועל): “רוכבי אופנוע מעורבים בתאונות קטלניות פי 11 מחלקם בנסועה, והם בסיכון גבוה פי 15 להיות מעורבים בתאונה חמורה בהשוואה לרכב פרטי. בשנים האחרונות אנחנו רואים מעורבות הולכת ועולה של רוכבים בתאונות חמורות במקביל לעליה ניכרת במספר הכלים הדו גלגליים שעולים לכבישי ישראל. כמחצית מהתאונות בהן מעורבים רוכבים הן תאונות עצמיות ולכן אנו רואים בהכשרת הרוכבים לתפיסת הסיכון כלי חשוב לצמצום היפגעות הרוכבים לצד הסברה, שיפור תשתיות, ואכיפה כלפי עברייני תנועה.”

אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי: תוכנית לימודי הרכיבה שנמצאת בשימוש היום מבוססת על תוכנית הלימודים של מכוניות. לפני שנתיים עדכנו את מבחן הרכיבה וכעת אנחנו עובדים על עדכון תוכנית הלימודים לרכב דו-גלגלי. לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יש יכולות פדגוגיות ומתודולוגיות, ואנחנו כותבים בשיתוף פעולה את התוכנית החדשה לדו”גים, כולל הקניית תפיסת הסיכון לרוכבים”.

קישורים שימושיים

פרטי המכרז להתקשרות לבחירת חברה לצורך ארגון, ניהול וביצוע הכשרות לרוכבי אופנועים בנושא תפיסת הסיכון

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן