חדשות

מהקלות מס באיטליה ועד לתמריצים בקליפורניה: השיעור של ישראל בדרך לביטחון אנרגטי

בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, אנו עדים לתחילת תהליך של אגירת אנרגיה ביתית שמאפשרת לכל בית להפוך לאי אנרגטי עצמאי ומעניקה חוסן אזרחי ממשי

במציאות הגלובלית בימים אלו, בה המשברים הגיאופוליטיים והאקלים הקיצוני משבשים את סדר היום האנרגטי, נושא הביטחון האנרגטי מקבל משנה תוקף. התלות במקורות אנרגיה מסורתיים כמו תחנות כוח וגז טבעי, מערכות הולכה מסורתיות, הופכות את המדינות לפגיעות, והצורך בביזור מקורות האנרגיה הופך לחיוני. בתוך כך אנרגיות הירוקות בכלל ומימן בפרט,  מתגלים כפתרונות מהותיים שיכולים להבטיח עתיד יציב יותר.

היתרון המרכזי של המימן, מימן ירוק בעיקר, טמון בכך שמדובר במקור אנרגיה טבעי לחלוטין ועל-זמני, כאשר השימוש בו אינו מותיר אחריו זיהום או פגיעה בסביבה. מעבר ליכולת הנעה באמצעות מימן, הטכנולוגיות מתקדמות לכיוון של אגירה על בסיס מימן, מה שפותח אפשרויות חדשות ליציבות אנרגטית. אנרגיית השמש, הנכס החשוב ביותר של ישראל בתחום האנרגיה הירוקה, מופקת בשעות האור בלבד. אך על מנת להבטיח ביטחון אנרגטי מתמשך, יש לאגור את האנרגיה הזו ולהשתמש בה לאורך כל שעות היממה, מה שמחייב מערכות אגירה כחלק אינטגרלי ממערכות הייצור. כיום האגירה מיושמת ברוב המכריע של המקרים ע”י סוללות ליתיום, אך העתיד שייך למערכות אגירה מימניות.

במדינה שחייבת להיערך לספיגה נרחבת בזמן עימות והדבר נכון לחזית ולעורף כאחד, מושג המפתח הוא ביזור. ביזור מקורות האנרגיה ככל הניתן, עד הקצה ממש. החשש מפגיעות במקורות האנרגיה הופך מוחשי יותר כאשר מתבוננים על התלות הנוכחית בתחנות כוח מרכזיות, אסדות גז בודדות וצמתים מרכזיות במערכת ההולכה. תרחיש בו פגיעה באחת מהן יכולה להשבית אזורים שלמים במדינה לפרקי זמן משמעותיים, מבהיר כי אין תחליף לביזור שייצור מערכת חשמל רובוסטית עם פגיעות נמוכה גם בתרחישי ספיגה נרחבת. אנרגיות ירוקות, כמו אנרגיה סולארית ואגירת מימן, מאפשרות ביזור אמיתי של מקורות האנרגיה. כבר היום, בין השאר, בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, אנו עדים לתחילת תהליך של אגירת אנרגיה ביתית שמאפשרת לכל בית להפוך לאי אנרגטי עצמאי. תהליך זה לא רק מבטיח ביטחון אנרגטי לפרט, הוא גם מעניק חוסן אזרחי ממשי ומשמעותי. שוו בנפשכם את ההבדל בין שטחי ארץ נרחבים השרויים בעלטה, לבין אוסף משקי בית חסינים אנרגטית.

המודל החדש אותו צריכה ישראל לאמץ הוא ביטחון אנרגטי ברמת הבית הבודד. מערכת החשמל של הבית שקולה  לממ”ד שמגן מפני איומים קינטיים, כך מערכת אגירת אנרגיה ביתית מגנה מפני הפסקות חשמל ותלות במערכות הארציות. באופן זה, גם במצב של ניתוק מרשת החשמל , אספקת החשמל הביתית לא נפגעת. הדבר נכון לבתים פרטיים, מערכות חיוניות בבנייני מגורים, מרכזי חוסן ישוביים ושכונתיים ועוד.

כדי לאפשר מהפכה זו, על ישראל לשחרר את החסמים ולהתקדם ברגולציה תומכת. בעולם כבר מבינים שהמעבר לאנרגיות ירוקות הוא לא רק צורך סביבתי, אלא חלק מהותי מהביטחון הלאומי. איטליה, לדוגמה, העניקה הקלות מס נרחבות לכל מי שמתקין מערכות סולאריות, באיחוד האירופי מעניקים מענקים לרכישת מע’ סולאריות ומענקים כפולים למע’ משולבות אגירה. בקליפורניה, שגם היא מתמודדת עם הפסקות חשמל תכופות, ניתנים תמריצים לתושבים לאמץ מערכות מבוזרות, מה שמקטין את התלות ברשת הארצית ומפחית את הצורך הבהול לשקמה לאחר תקלה.

במבט לעשור הקרוב, ברור כי המימן יהפוך לשחקן מרכזי בשוק האנרגיה. טכנולוגיות הנעה באמצעות מימן כבר נכנסות לשימוש בתחבורה כבדה, לרבות ספינות, רכבות ואוטובוסים, אך הפוטנציאל האמיתי טמון באגירה רחבת היקף של מימן כמקור אנרגיה זמין ויעיל במיוחד בשעות בהן הייצור הסולארי פוחת.

אם ישראל תשכיל לאמץ את הטכנולוגיות החדשות ולהשקיע בתשתיות לאגירת אנרגיה ולשימוש במימן, היא תבטיח ביטחון אנרגטי לאזרחיה בשגרה ובחירום כמו גם תעמוד ביעדים השאפתניים שהעמידה לעצמה במעבר לאנרגיות מתחדשות.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן