חדשות

מדד המחירים לצרכן בארה”ב יצא גבוה מהצפי, היכן זה יכול להשפיע?

מדד הליבה והמדד הראשי עלו מעט מעל הצפי, וולסטריט עברה לירידות, המשקיעים ציפו ליותר, האם יש סיבה לדאגה?

נתוני ה-CPI

המדד הכללי יצא מעט מעל הצפי על 0.2% מול צפי של 0.1%. מדד הליבה עלה ב-0.3% מול צפי לעלייה של 0.2%. המדד הכללי עלה 2.4% במונחים שנתיים, ביחס לצפי של עלייה של 2.3%. 

מדד הליבה, שהוא המדד החשוב מבחינת הפד, ללא מזון ואנרגיה יצא 0.3%, כמו בחודש שעבר, אבל שוב מעט גבוה מהצפי של 0.2%. מדד הליבה עלה בקצב שנתי של 3.3% מול צפי של 3.2%.

שני המדדים לא מגיעים בכיוון הצפוי, ובטח לא מתחת ל-2% יחד הריבית של הבנק המרכזי הפדרלי.

השוק אולי ציפה להפתעה לטובה של הנתונים, ו’התאכזב’ קצת, אבל לא דרמטית. החוזים העתידיים על מדד ה-S&P500הראו עלייה, אבל עבר לירידות, אבל לא משמעותיות.

נתונים מעודדים שיתנו רוח גבית נוספת לשווקים

לפי בדיקה שלי, מיוחד ובלעדי ל-FUNDER, על קצב האינפלציה ב-3, 4 ו-6 חודשים האחרונים. אפשר לראות שהנתונים של אוגוסט-ספטמבר-אוקטובר מתחילים להראות קצב שנתי גבוה יותר. אפשר לראות שהנתון השנתי מראה עלייה קלה (0.1% בקצב שנתי). אחרי העלייה במדדים שהחלה בדצמבר שנה שעברה, ונמשכה עד מרץ השנה, ארבעת המדדים האחרונים מראים שקצב האינפלציה יורד, באופן מובהק.

קצב האינפלציה לפי נתוני ה-3 חודשים האחרונים בנירמול לקצב שנתי, עומד על כ-3.25% – עלייה בחודשיים האחרונים. קצב האינפלציה לפי נתוני 4 חודשים בנירמול לקצב שנתי עומד על 2.73% – עלייה בחודש האחרון. לפי 6 החודשים האחרונים, קצב האינפלציה עומד על 2.84% – עדיין מראה ירידה. הנתונים השנתיים בפועל עומדים על 3.3% בקצב שנתי, כאמור, לראשונה עלייה של 0.1%.

שני היבטים רלבנטיים להסתכלות על המדד

נתון אחד לא משפיע. רצף נתונים עשוי להשפיע

הפד הרגיע את המשקיעים בשני הנאומים האחרונים שלו. הוא אמר שלדעתו הריבית מרסנת מספיק, הוא בטוח בכיוון של הנתונים, ביכולת של הפד להוריד את האינפלציה, הוא מודע לכך שיהיו ‘BUMPS’ בדרך. הדרך לא תהיה רצופה וחלקה. הפד מודע לזה, הוא משדר את זה לציבור, והוא משדר רוגע. זו הסיבה לתגובה היחסית מתונה בשווקים כתגובה לאכזבה במדד.

כפי שניתן לראות בנתונים ובגרף המצורף, אפשר לראות שכשמנרמלים את החודשים האחרונים לנתונים שנתיים, נתוני שלושת החודשים האחרונים מתחילים להראות עלייה, גם נתוני ארבעת החודשים האחרונים (הנתון האחרון), וגם הנתון בפועל האחרון, מראים עלייה. כאמור, מוקדם לראות בזה סיבה לדאגה. אם נמשיך בנתונים האלה, באזור ה-0.3%, זה יתחיל לעורר דאגה. להזכיר, היעד של הפד הוא 2%. אבל גם הפד יודע שזה לא יקרה מהר, ומניח שב-2025 האינפלציה (Core PCE) תגיע ל-2.3%, כלומר עדיין מעל היעד של 2%, כלומר גם הפד יודע שייקח זמן להגיע ל-2%, זו הסיבה שהשווקים לא נלחצים (בינתיים) מהנתונים.

היכן זה יכול להשפיע, זה יכול להאט מעט את קצב הורדת הריבית. המשקיעים קיוו לקבל השנה עוד הורדת ריבית של 0.25%, אבל מהר מאוד הבינו שאין מה לצפות ל-0.5% באיזה מההודעות הקרובות, וכעת מתמחרים הורדת ריבית של 0.25% בכל אחת מ-3 ההודעות הבאות.

נתונים: אתר CME Group, נכון ל-10 באוקטובר, 2025, שעה 19:00 שעון ישראל.

לסיכום – לא נעים, לא נורא…בינתיים

הפד, אמנם אותת שהוא רגוע עם מצב הנתונים נכון לעכשיו, אבל אם יש משהו שהפד לא רוצה לקבל זה מקלחת קרה על כך שהוריד את הריבית מוקדם מדי. פאוול נכון לעכשיו מרגיש מספיק בנוח לעלות על נתיב של הורדת ריבית, אבל שהריבית עדיין בגובה מרסן כזה, שיאפשר לו לעצור את ההורדות היה ויראה בכך צורך, מבלי להידרש להעלות את הריבית. 

לאור זאת, הנתון הנוכחי לא אופטימי, אבל לא דרמטי. אמנם המשקיעים היו מקווים להישאר בנתונים של 0.1-0.2% בקריאה החודשית, ולא לעלות לאזור ה-0.2-0.3% בנתונים החודשיים. אבל כל עוד הפד משדר רוגע יחסי לגבי גובה הריבית הנוכחית, אין עדיין ממש סיבה לראות את נתוני האינפלציה מרימים ראש.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן