חדשות

זה היה השבוע שהיה בוולסטריט – פאוול דיבר, נתוני תעסוקה, אינפלציה באירופה

מה צפוי בשבוע הבא? נתוני אינפלציה, ריבית בנק ישראל, עונת הדוחות מתחילה

אצלנו בארץ עבר שבוע סוער מאוד, המשך ישיר של השבועות האחרונים מאז רמת הפעילות בדרום הורידה הילוך (לא נעצרה לגמרי), ורמת הפעילות בצפון העלתה הילוך (אולי אפילו כמה הילוכים). צה”ל ממשיך בפעילות משמעותית בדרום לבנון, יחד עם התחלת פעילות קרקעית בדרום מזרח לבנון.

במקביל, בשבוע החולף חווינו מתקפת טילים איראנית משמעותית מאוד. מתקפת הטילים טרם זכתה למענה ישראלי, אבל כבר השפיעה על מחירי הנפט, וגררה עלייה במחירי האנרגיה בשבוע האחרון מעל 9%. תגובת המחיר, הגיעה לאור חשש כי תגובה ישראלית תהיה משמעותית, ועשויה אף לפגוע במתקני הנפט האיראניים מה שישפיע על תפוקת הנפט במדינה. העלייה של השבוע האחרון שינתה מהלך מגמתי במחירי הנפט, שהראו מהלך ירידות מ-86$ לחבית (WTI) ל-68$ לחבית בשבועות האחרונים. המחיר עומד כיום סביב 75$ לחבית. ראוי לשים לב למחירי הנפט, שכן המהלך האחרון עלול להוות התחלה של שינוי מגמה כלפי מעלה במחירי הנפט. אנחנו כמובן, נעקוב ונעדכן.

כמו בכל שבוע, אנחנו מביאים את מה קרה בשבוע החולף, ומה יעניין את המשקיעים בשבוע הקרוב.

  1. פאוול מדבר, ומוסיף לשמח את לב המשקיעים

נגיד הפד ג’רום פאוול, דיבר השבוע ביום שני, ואמר שהבנק המרכזי הפדרלי יעשה מה שצריך כדי להשאיר את הכלכלה במצב איתן. מאידך, פאוול לא שידר בהילות לגבי הורדת הריבית. “הוועדה לא תמהר להוריד את הריבית. אבל אם הנתונים יצדיקו זאת, אנחנו יכולים להוריד את הריבית מהר יותר”.
נכון להיום הקונצנזוס הוא לשתי הורדות של 25 נקודות בסיס ב-2024. זה אומר שלא יהיו עוד הורדות של 50 נקודות בסיס.
פאוול גם אמר שהורדת הריבית לפני שבועיי, ב-50 נקודות בסיס, מגיעה מביטחון של הפד בכך שהוא יכול לשמור על שוק תעסוקה וכלכלה חזקים, יחד עם המשך תוואי יורד של האינפלציה.
שתי תובנות אפשר לקחת מהדברים של פאוול: (1) פאוול מתחיל להציג לשווקים PUT חדש של הפד, כלומר, מכאן הוא לא יתן למשק לרדת בנתונים, הוא מסתכל לשיפור הכלכלה; (2) פאוול משחק משחק אופטימי, ומנסה לייצר מציאות דרך הדברים שהוא אומר. אמנם הנתונים בעדו, אבל הם יכולים גם להשתנות. בינתיים, הוא מרגיש בטחון לייצר אווירה רגועה בשווקים. זה לא אופייני לפד בכלל, ולפאוול בפרט. רק נותר לקוות שלא נראה האצה מחודשת של האינפלציה.

2. שביתה בארה”ב

עובדי נמלים בארה”ב הכריזו על שביתה במספר נמלים לחופה המזרחי של ארה”ב במטרה להיטיב עם תנאיהם. במידה והשביתה תימשך זמן רב, השפעתה יכולה גם לזלוג למחירים המוצרים והסחורות, לאור צווארי בקבוק שייווצרו.

3. אינפלציה באירופה

האינפלציה באירופה ירדה ל-1.8% בספטמבר, מתחת ליעד של הבנק המרכזי של 2%, ובהתאם לצפי. מדד הליבה שלא כולל אנרגיה, מזון אלכוהול וטבק, ירד ל-2.7%, מתחת להערכות המוקדמות. כריסטין לגראד, נגידת ה-ECB ציינה שיש סיכוי שהאינפלציה תעלה מעט ברבעון האחרון, אבל זה לא יפגע בבטחון שלהם להגעה ליעד ה-2% אינפלציה בגוש היורו. כלכלנים מעריכים כי ב-17 באוקטובר ה-ECB יפחית את שער הריבית.

4. נתוני תעסוקה חזקים בארה”ב

ביום שישי התפרסמו נתוני התעסוקה בארה”ב. הנתונים יצאו גבוהים מהצפי, 254 א’, מול צפי של 147 א’. האבטלה ירדה ל-4.1% אל מול צפי שתישאר כמו בחודש שעבר על 4.1%.

איך לפרש את הנתון הזה? שני צדדים למטבע. מצד אחד, הנתון הזה לא ממש מתיישר את ההנחה של ה-FED להתקררות הכלכלה, ומעיב מעט על הצפי להמשך הורדות הריבית. העניין הוא שהפד כבר החל להוריד ריבית, עכשיו נשאר לקבוע את הקצב, השווקים מן הסתם היו רוצים קצב מהיר, אבל גם היו רוצים נחיתה רכה, וכאן מגיעים לצד השני. מאידך, המשקיעים לא היו רוצים לראות את כלכלת ארה”ב נכנסת למיתון, כך שהנתון הזה מעט מעודד, שהכלכלה האמריקאית ‘עוברת’ את תקופת הריבית הגבוה, במצב טוב יחסית.

נתון נוסף מעט פחות נוח הוא שהשכר לשעה עלה ב-0.4% לעומת צפי לעלייה של 0.3% ביחס לחודש קודם, ועלייה של 4%ביחס לשנה שעברה. זה נתון אינפלציוני מובהק, אבל אם לשפוט לפי תגובת השווקים ביום שישי, בסך השווקים אהבו את הנתונים, עם עלייה סביב אחוז במדדים המובילים ביום שישי.

5. מניית נייקי

דיווחה דוחות כספיים בשבוע שעבר, למרות שהחברה הפתיעה לטובה בשורת הרווח, אכזבה בשורת ההכנסות, יחד עם העובדה שהחברה הודיעה כי לא תפרסם בשלב זה צפי הכנסות ורווחים קדימה, כדי לאפשר למנכ”ל החדש להיכנס לתפקיד, זרקו את המניה כמעט 7% למטה.

  1. מדדים בסיכום שבועי

המדדים הבולטים היו המדדים הסיניים ממשיכים במהלך חיובי לאור השינוי בכיוון הל הממשל הסיני. המדדים הסיניים עלו סביב 10% השבוע האחרון. המדדים בארה”ב ללא שינוי משמעותי. בארץ חווינו ירידה של 1.25% בסיכום שבועי. המדד הגרוע השבוע היה הטורקי עם ירידה של כמעט 7%. בורסת הודו במדדים העיקריים ירדה סביב 5%.

מה צפוי לנו השבוע?

  1. ריבית בנק ישראל תתפרסם השבוע ביום רביעי בשעה 16. ריבית בנק ישראל לא צפויה להשתנות, בטח לאור נתוני האינפלציה האחרונים שהראו עלייה של 0.9% במדד המחירים לצרכן באוגוסט. יחד עם הפיחות בשקל, מחירי האנרגיה, והורדות הדירוג האחרונוות של המשק הישראלי, עדיין ההערכה היא שבנק ישראל ישאיר את הריבית על כנה. 
  2. מדד המחירים לצרכן בארה”ב (CPI) יתפרסם ביום חמישי ב-15:30, וביום שישי יתפרסם מדד המחירים ליצרן (PPI) בשעה 15:30. ההערכות הן להמשך התקררות באינפלציה, עם הערכה של מדד הליבה ירידה לכיוון ה-2.3%.
  3. עונת הדוחות של רבעון 2024-3 מתחילה, והשבוע יפרסמו פפסיקו, דלתא, דומינו’ס פיצה, וביום שישי נתחיל לעלות הילוך עם הפיננסים – JPMorgan, Wells Fargo. שבוע הבא נעלה עוד הילוך עם המשך דוחות הפיננסים, נטפליקס, ועוד. אנחנו עדיין לא בשיא ההשפעה של עונת הדוחות, שצפויה להגיע רק בשבועות הבאים.
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

כתבות דומות

Back to top button
דילוג לתוכן