העשור שעבר, ושמסתיים בימים אלה, אופיין בשינויים דרמטיים בשווקים השונים. הוא הגיע על חורבות המשבר הכלכלי של 2008, והוציא לדרך את אחד העשורים המעולים ביותר מבחינת תשואות, תוצאות פיננסיות, השקעות, טעמים של לקוחות, וסביבת השקעות שעברה שינויים מהותיים.
את תחילת העשור התחלנו בהיסוס רב, אבל לתוך השנים, עם התשואות תיאבון הסיכון הלך וגבר, והתשואות היו בהתאם. על הדרך, עולם נרחב של השקעות הגיע לשולחן של המשקיע הישראלי, וענה על צורך אמיתי, עולם ההשקעות האלטרנטיביות. בין אם בקשר עם משבר 2008, ובין אם בלי קשר למשבר הזה, צורך אמיתי עלה בניהול פיננסי ובניהול נכסים, בין אם באופן ישיר על ידי משקיעים פרטיים, ובין אם על ידי גופים מוסדיים, הצורך בהשקעות בקורלציה נמוכה, או לא קיימת לשווקים הפיננסיים בכלל.
המשקיעים, בהתחלה המוסדיים, אחר כך משקיעים פרטיים עתירי הון, הבינו שחשיפה גבוהה מידי לשווקים, מייצרת תנודתיות, שבסופו של יום גם פוגעת בהם, ולאור זאת נדרשו נכסים שייצבו את התשואה בתיק.
מה שיפה בכלכלה הוא שכשיש צורך, המשמעות היא שמוכנים לשלם עליו, ולכן גם יהיה מי שיספק את הצורך הזה. כך עולם ההשקעות האלטרנטיביות, לסוגיהם השונים – נדל”ן, Private Equity, קרנות השקעה למיניהן, הפכו יותר ויותר נגישות להשקעות, ותנאי הכניסה אליהן, בעיקר רמת ההון שנדרש כדי לבצע השקעה בהן, הלכה וירדה. כך שמוצר שבעבר היה פתוח רק עבור מוסדיים, הפך נגיש למשקיעים פרטיים ממעמד בינוני, ולא רק כאלה שהם עתירי הון בלבד.
לאור העובדה שהיקף החסכון של הציבור עולה כל הזמן, הצורך בגיוון השקעות כל הזמן קיים, ולכן אני לא חושב שאני מסתכן אם אני אומר, שמה שהגיע לשולחנו של המשקיע לקראת סוף העשור הנוכחי, יהיה נוכח גם בעשורים הבאים. הצרכים קיימים, והם ילכו ויגדלו כל הזמן, ניהול העושר הפיננסי, ניהול האתגרים והסיכונים של התא המשפחתי, העברה בין דורית, ומקסום התועלת מהחסכון הקיים, תוך הקטנת רמת התנודתיות, לא ישתנו ואף יגברו. לאור זאת, העולם הפיננסי, הוא עולם שכל מי שעוסק בתחומים שבהם יש נגיעה והשלכה לטווח ארוך – העולם הפנסיוני מן הסתם, אבל גם עולם הביטוח, חייב לגעת בו, וחייב להבין אותו ולשלוט בו.
מי שעוסק בניהול סיכונים ובניהול פיננסי תמיד צריך לשאול את עצמו מה הכיוון אליו המוצרים מתקדמים, מה הצורך הבא של הציבור שאיתו אני עובד. הוקטורים בשנים האחרונות די התבהרו. וקטור אחד – וקטור המוצרים הקיימים, על המשמעויות של המחיר, הדמיון בין המוצרים, והחשיבות של מתן השירות האיכותי במוצר. וקטור שני הוא הצרכים העולים והמשתנים של החוסכים לעתיד. גם הוקטור הזה ברור, לכן כדאי לרכב על שני הוקטורים האלה, מה שיותר מהר.