נסיקה בביצועי ההיי-טק הישראלי ב-Q1/2021

תקציב

הסכום שגוייס ברבעון הראשון, 5.37 מיליארד דולר, הוכפל בהשוואה לסכום הגיוס ב- Q1/2020

ממצאים עיקריים:

תל אביב, 12 באפריל 2021: חברות היי-טק ישראליות גייסו ברבעון הראשון סכום שיא של 5.37 מיליארד דולר ב- 172 עסקאות. הסכום שגוייס ברבעון הראשון זינק ב- 89% בהשוואה לרבעון הרביעי ב- 2020 והוכפל בהשוואה לסכום הגיוס ברבעון הראשון ב- 2020. הפעילות המואצת ברבעון החולף נבעה מ- 20 עסקאות הגדולות מ- 100 מיליון דולר כל אחת, שהסתכמו ב- 2.96 מיליארד דולר או 55% מסך ההון שגוייס ברבעון הראשון השנה וכמעט פי 3 יותר בהשוואה לרבעון הרביעי ב- 2020.

הגידול בהיקף גיוסי ההון ב- Q1/2021 נבע מעלייה בפעילותם של משקיעים זרים שביצעו 594 השקעות (ב-124 סבבי גיוס), זינוק חד בהשוואה לממוצע של 400 השקעות ברבעון, בין השנים 2019-2020.

עסקאות מגובות הון סיכון המשיכו בפעילות מואצת, וברבעון הראשון השנה טיפסו לסך של 5.18 מיליארד דולר ב- 134 עסקאות, שהם 96% מסך ההון שהושקע. בהתאמה, היקף ההשקעות ללא מעורבות קרנות הון סיכון התכווץ לנתח של 22% מכלל ההשקעות – ככל הנראה תופעת לוואי לעלייה המתמדת בהערכות השווי של החברות הישראליות.

סכומי ההון הגבוהים שגוייסו ברבעון הראשון ב- 2021 הם בהתאמה למגמת העלייה החדה בהערכות השווי של חברות טכנולוגיה בנאסד”ק בסוף 2020 ובתחילת 2021. עם זאת, התאימות הגבוהה בין גיוסי ההון של חברות טכנולוגיה פרטיות מישראל והערכות השווי של חברות טכנולוגיה הנסחרות בנאסד”ק, מצביעה על הסתברות לירידה בהיקפי ההון שיושקעו בחברות טכנולוגיה ישראליות בהמשך השנה.

על-פי נתוני IVC, מספר ההשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות בסבבים המוקדמים (Seed + A) נשמר ברבעון הראשון של השנה בקצב ממוצע, אך היקף ההון שהושקע בחברות אלו המשיך לעלות. במהלך הרבעון הראשון השנה, הסכום שהושקע בחברות בסבבים מוקדמים יותר מהוכפל בהשוואה לממוצע בשנים 2015-2020, גם בסבבי סיד וגם בסבבי A. סך ההון שהושקע בחברות בסבבי גיוס ביניים ומאוחרים הוכפל בהשוואה לרבעון הקודם, כאשר חברות בשלבים מאוחרים גייסו 2.18 מיליארד דולר ב- 34 סבבים.

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב- IVC אמרה: “מגפת הקורונה השפיעה עמוקות על ישראל בשנת 2020. שנת 2021 התחילה בקצב חיובי עבור תעשיית ההיי-טק הישראלית עם שיא גבוה חדש של היקף גיוסי ההון וכן התאוששות בתחום האקזיטים, בעיקר במספר ההנפקות הראשונות”. עם זאת, מוסיפה שפירא: “הפעילות המואצת ברבעון הראשון של השנה היא בעיקר הודות להיקפי ההשקעה בחברות בצמיחה. חברות אלו נהנות ממוניטין בינלאומי ומצויות בקשר ארוך טווח עם קהילת המשקיעים הזרים. תמונה אחרת מצטיירת כשבוחנים את מצבן של החברות הצעירות יותר בהיי-טק הישראלי. למרות שהחברות בשלבים המוקדמים נהנות מעלייה בהיקף ההון המושקע, מספר ההשקעות בחברות מסוג זה לא טיפס. נתון המלמד כי יש תחרות קשה בין החברות שמגייסות הון”.

מיזוגים ורכישות (M&As)

היקף המיזוגים והרכישות ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב- 2.07 מיליארד דולר ב- 33 עסקאות. נתונים אלו משקפים חזרה לקצב פעילות נורמלי לאחר האטה בפעילות המיזוגים והרכישות בשנת 2020.

הנפקות ראשונות

ברבעון הראשון ב- 2021 הושלמו 21 הנפקות ראשונות של חברות טכנולוגיה ישראליות, מספר דומה למספר ההנפקות הראשונות במחצית השניה של שנת 2020. רוב ההנפקות הראשונות, 19 במספר, אירעו בבורסה לניירות ערך בתל אביב (TASE).  למרות זאת, ה’כסף הגדול’ הגיע מההנפקה של חברת פלייטיקה (אקזיט שלישי) שגייסה בנאסד”ק 2.16 מיליארד דולר.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
Exit mobile version