חברות ההייטק בתל אביב אחראיות ל-20% מכח העבודה הטכנולוגי

stock-market-Image by Sergei Tokmakov www.thecorporateattorneys.com from Pixabay

שנת 2020 ההשקעות בחברות הטק בתל אביב זינקו ל -6.8 מיליארד דולר

תל אביב, בירת ההיי-טק של ישראל, הינה אחת מהערים המובילות בעולם בתעשיית החדשנות והטכנולוגיה. הון אנושי יצירתי ומשכיל, חברות טק חדשניות, קרנות הון סיכון ומשקיעים אחרים; אקסלרטורים, תאגידים רב לאומיים, מוסדות פיננסיים; נותני שירותים ואוניברסיטאות מובילות ממוקמים בסמיכות, ויוצרים אקוסיסטם תוסס ומצליח. למרות המגיפה העולמית, שנת 2020 הייתה שנה מצויינת עבור סצנת הטכנולוגיה בתל אביב בכל פרמטר.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב: “החדשנות של תל אביב-יפו נהנתה בשנת 2020 מפריחה ושגשוג חסרי תקדים ושברה שיאים רבים. לאורך הדו״ח ניתן לראות כי ההון האנושי הוא אחד מהגורמים המשמעותיים להצלחתה של תעשיית ההיי טק בתל אביב-יפו. הכישרון האנושי התל אביבי מהווה כוח משיכה לחברות בין לאומיות ולמשקיעים זרים, המביעים אמון ומצביעים ברגליים. תעשיית הטכנולוגיה התל אביבית הוכיחה את חשיבותה הרבה לעיר ולמדינה בשנת 2020 המאתגרת, כאשר רעיונות ופיתוחים תל אביביים משתלבים בחזית הקדמה בזירה העולמית. תל אביב יפו תמשיך להוות מוקד משיכה בין לאומי להון אנושי ולהון פיננסי.”

על פי דו”ח אקוסיסטם החדשנות התל אביבי 2020, בתל אביב פועלות 29% (2750 חברות) מכלל חברות הטק בישראל, ו-115 מרכזי מרכזי מחקר ופיתוח בין לאומיים. בחמש השנים האחרונות מספר חברות הטק הפעילות בתל אביב גדל ב-25% לעומת גידול של 16% בכל ישראל.

המשקיעים בתל אביב

בשנים 2016-2020 נרשמה צמיחה של 44% במספר המשקיעים שיושבים בתל אביב, בעיקר בקרנות הון סיכון וחברות השקעה. על פי הדו”ח, בתל אביב חלה עלייה של 89% במספר קרנות ההון סיכון ושל 70% במספר חברות ניהול ההון סיכון (Management VC). משקיעים זרים – מ-35 מדינות – היוו 68% מכלל המשקיעים בחברות תל אביביות במהלך שנת 2020. המשקיעים מארה”ב הובילו, ואחריהם משקיעים מבריטניה, סין וגרמניה.

גיא הולצמן, מייסד ומנכ”ל IVC: “האקוסיסטם בתל אביב התפתח עם השנים, כאשר המגמות המקומיות התחזקו בהתאם לממצאים הכלליים בישראל. 50% מהסטארטאפים בתל אביב נמצאים כעת בשלבי צמיחה והעיר הופכת לאטרקטיבית מאוד עבור זרים, כפי שמראה המספר ההולך וגדל של חברות רב-לאומיות ומשקיעים זרים המעורבים בסביבה הטכנולוגית בתל אביב”.

השקעות ואקזיטים בחברות בתל אביב

בשנת 2020 הושקע סכום שיא של 6.839 מיליארד דולר ב -416 חברות תל אביב. סכום זה מהווה 48% מסך ההשקעות בישראל בשנה הקודמת ומשקף גידול של 34% לעומת 2019. הסבב הממוצע בשלוש השנים האחרונות קפץ ביותר מפי 3 ל-16.4 מיליון דולר.

על פי הדו”ח, 60% מההשקעות בחברות תל-אביביות היו בחברות בצמיחה מהירה (Scale-Up), ו-30% מההשקעות הגיעו לחברות שעדיין אינן צומחות. חברות בשלבים מוקדמים (Early Stage) משכו רק 10% מהיקף ההון, בהתאם למגמה בישראל. סך האקזיטים של חברות תל אביביות זינקו ל -4.43 מיליארד דולר ב-53 עסקאות, לעומת 883 מיליון דולר ב-36 עסקאות אקזיט בשנת 2016. בשנת 2020, שלוש חברות תל אביבות השלימו הנפקות בבורסות מובילות: NYSE, Nasdaq ו- Euronext.

חברות טק תל-אביביות לפי שלב צמיחה*

מניתוח חברות הטק בתל אביב לפי שלב הצמיחה, עולה כי מתוך 2,865 חברות, 50% הם חברות סטארט-אפ, 40% נמצאות בשלבי ביניים או צמיחה מוקדמת, 6% הן חברות צמיחה או חברות בוגרות, ו -4% מהחברות הפעילות הן מרכזי מו”פ מקומיים של תאגידים בין לאומיים MNC)). 

אף על פי שחברות הצמיחה בתל אביב מהוות 6% בלבד ממספר חברות הטק, הן מעסיקות 54% מכוח העבודה בתחום ההיי-טק בתל אביב. 14 חברות יוניקורן תל-אביביים חדשים נולדו בשנת 2020 והביאו את הסך הכולל של החברות בשווי שמעל למיליארד דולר ל -20. השווי המשותף של חברות היוניקורן בתל אביב הגיע ל -33 מיליארד דולר.

הדו”ח מצביע על צמיחה של 25% במספר החברות הפעילות בחמש השנים האחרונות, לעומת עלייה של 16% במספר החברות הפעילות בישראל באותה תקופה.

חברות טק בתל אביב בחלוקה לסקטורים מובילים

על פי הדו”ח, הסטורים המובילים בתל אביב בשנת 2020 היו AI (בינה מלאכותית),  Fintech, Big Data ו-SaaS. AI הוא ורטיקל הטכנולוגיה המוביל בתל אביב, עם 43% מכלל חברות ה-AI הישראליות ולאחריו חברות פינטק, עם 42% מכלל החברות הישראליות ממוקמות בתל אביב. AI וסייבר מובילים מבחינת היקפי השקעות ואקזיטים.

מֵתוֹדוֹלוֹגִיָה

1. הנתונים בדו”ח עודכנו ליום 15 בינואר 2021.

2. הגדרת חברת הטכנולוגיה בתל אביב:

מטה החברה ממוקם בתל אביב.

החברה מנהלת סניף בתל אביב.

3. הגדרת חברת באזור תל אביב רבתי:

מטה החברה ממוקם באחת הערים והעיירות הסמוכות לתל אביב.

החברה מנהלת סניף באחת הערים והעיירות הסמוכות לתל אביב.

רשימת ערים ועיירות הכלולות בתל אביב רבתי: אזור, בת ים, בני ברק, גני תקווה, גבעת סביון, גבעת שמואל, גבעתיים, הרצליה, חולון, קיבוץ גליל-ים, קירון, קריית אונו, אור יהודה, פתח תקווה , רמת אפעל, רמת גן, רמת השרון, סביון-גני יהודה, יהוד.

4. הגדרת המשקיעים התל אביביים:

מטה המשקיעים הממוקם בתל אביב.

המשקיע מנהל סניף בתל אביב.

5. החברות שנכללו בדו”ח מתויגות כחברות היי-טק במאגר המידע של IVC.

6. פילוח החברות על פי שלבי הצמיחה נעשה על פי מתודולוגיה של עיריית תל אביב ונעזר בנתוני IVC.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
Exit mobile version