מהפך: המשקיעים מוכרים קרנות עוקבות S&P500 ורוכשים קרנות עוקבות ת״א 125

Image-by-rawpixel.com-on-Freepik

בשבועיים האחרונים בקרנות העוקבות אחר מדדי מניות מקומיים נמשכו הרכישות, בעיקר של קרנות העוקבות אחר מדד ת”א-125, והסתכמו בסכום של…

המסחר בשבועיים האחרונים התנהל בצל העמקת הלחימה בגבול הצפון, מתקפת טילים מאיראן על ישראל, כוננות שיא ברחבי הארץ והיערכות ישראל לפעולת תגמול.

מדד הפחד נותר ללא שינוי והגיע לכ-16.5 נקודות, והדולר התחזק בכ-2.2% ביחס לשקל. 

תשואת איגרות החוב הממשלתיות לטווח של 10 שנים בארץ עלתה והיא עומדת על כ-5%. 

בקרנות המחקות – נמשכו הרכישות של קרנות העוקבות אחר מדד ת”א-125, זאת לעומת מכירות של קרנות העוקבות אחר מדד S&P 500. 

בקרנות האקטיביות – הזרמת כספים לקרנות הכספיות, ולקרנות האקטיביות המשקיעות באיגרות חוב בת”א ובחו”ל. 

השבועיים שהסתיימו היום (ב-10 באוקטובר) הם שבועות מסחר מקוצרים – 8 ימי מסחר סה”כ, בעקבות חופשת חג ראש השנה שחלה בימים 3-1 באוקטובר.

בעקבות העמקת הלחימה בלבנון לצד המשך הלחימה בעזה, והתרחבות הלחימה לגזרות נוספות, הודיעה סוכנות הדירוג הבינלאומית Moody’s כי היא מורידה בפעם השניה השנה את דירוג האשראי של ישראל, אך הפעם בשתי דרגות מ-A2 ל- Baa1 ומותירה את התחזית “שלילית”, סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P הורידה אף היא בפעם השניה השנה את דירוג האשראי של ישראל, בדרגה אחת מ-A + ל- A והותירה את התחזית ללא שינוי “שלילית“.

בנק ישראל הודיע השבוע (ב-9 באוקטובר) כי הוא מותיר את הריבית במשק ללא שינוי בשיעור של 4.5%. כמו כן, בנק ישראל עדכן את התחזית המקרו כלכלית במסגרתה הוריד את תחזית הצמיחה ל-0.5% השנה חלף 1.5%, העלה את תחזית האינפלציה מ-3% ל-3.8%, והעלה את התחזית לגירעון בשיעור של 7.2% תוצר.

מדד הפחד נותר ללא שינוי בסיכום השבועיים האחרונים, והוא מגיע לכ-16.5 נקודות היום, בדומה לרמה בה היה לפני כשבועיים. הדולר התחזק ב-2.2% ביחס לשקל והגיע לשער של 3.774 שקל לקראת סוף השבוע.

המסחר בשוקי חו”ל בשבועיים האחרונים הסתכם במגמה מעורבת בשוקי המניות בבורסות המובילות.

מדדי ת”א-35 ות”א-90  ירדו בכ-0.1% ובכ-0.8%, בהתאמה, בשבועיים האחרונים, זאת במקביל לעלייה של כ-1% במדדי ה- Dow Jones וה-S&P 500 שבארה”ב, ולירידה של כ-1%  במדד STOXX 50 באירופה (נתוני חו”ל נכונים ליום רביעי). 

מדד ת”א קומבו 90 ובנקים 5, הכולל את מניות מדדי ת”א-90 ות”א בנקים-5, ירד בשבועיים האחרונים בכ-0.5%.

ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת”א-רשתות שיווק שירד בכ-2.4%בשבועיים האחרונים.

מנגד, מדדי ת”א-נפט וגז ות”א-ביומד בלטו בשבועיים האחרונים בעלייה של כ-1.5% וכ-1.0%, בהתאמה.

עליית מדד ת”א נפט וגז הינה על רקע איומי איראן להגיב על תקיפה ישראלית, אפשרית, בפגיעה במתקני נפט במפרץ ובמאגרי הגז שמול חופי ישראל כאשר מחירי הנפט הגז (חימום) והבנזין עלו מתחילת החודש בכ-7% (נכון ליום רביעי), זאת לאחר שינוי זניח או ירידה מתחילת השנה. 

מגמה מעורבת אפיינה את מדדי איגרות החוב.

עליות השערים אפיינו את מדדי איגרות החוב הקונצרניות, בראשם מדדי תל בונד דולר ותל בונד גלובל שעלו בכ-1.3% ובכ-0.8%, בהתאמה, בשבועיים האחרונים.

מנגד, ירידות שערים אפיינו את מדדי איגרות החוב הממשלתיות, בראשם איגרות החוב צמודות המדד לטווח ארוך שירדו בשבועיים האחרונים בכ-0.7%.

התשואה לפידיון של אג”ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים עלתה מכ-4.9% לפני שבועיים לכ-5.0%, זאת במקביל לעליית התשואה לפידיון של אג”ח ממשלת ארה”ב ל-10 שנים מכ-3.8% לפני שבועיים, לכ-4.0%. עליית התשואות מבטאת את הסיכון הגובר בשני השווקים בשל ההסלמה בין ישראל לאיראן.

בקרנות המחקות, העוקבות אחר מדדי מניות בינלאומיים נרשמו בשבועיים האחרונים מכירות נטו, בעיקר של קרנות העוקבות אחר מדד S&P 500, והסתכמו בכ-320 מיליון שקל; בקרנות העוקבות אחר מדדי מניות מקומיים נמשכו הרכישות, בעיקר של קרנות העוקבות אחר מדד ת”א-125, והסתכמו בסכום של כ-400 מיליון שקל בשבועיים האחרוניםובקרנות העוקבות אחר מדדי איגרות חוב מקומיים נרשמו בשבועיים האחרונים רכישות נטו, בעיקר של קרנות העוקבות אחר מדדי איגרות חוב קונצרניות צמודות מדד, והסתכמו בכ-325 מיליון שקל.

בקרנות האקטיביות נרשמו בשבועיים האחרונים הזרמות של כספים לקרנות הכספיות בסכום של כ-1,360 מיליון שקל, לקרנות האקטיביות המשקיעות באיגרות חוב בחו”ל ולקרנות המשקיעות באיגרות חוב בת”א בסכום של כ-167 מיליון שקל ושל כ-65 מיליון שקל, בהתאמה. 

הנפקת מניות / חברה חדשה

הנפקת איגרות חוב חברות / חברה חדשה

* האג”ח הונפק במחיר של 0.919 ש”ח ל-1 ע.נ.
** האג”ח הונפק במחיר של 1.015 ש”ח ל-1 ע.נ. ההנפקה כללה כתבי אופציה למניות: כל כתב אופציה ניתן למימוש למניה אחת בתמורה ל- 2.9 ₪, כשמחיר המניה בבורסה ערב ההנפקה היה כ-2.17 שקל.
*** האג”ח הונפק במחיר של 0.983 ש”ח ל-1 ע.נ.

בנוסף, חברת הבנייה עלמדב (זרה), העוסקת בנדל”ן למגורים בקנדה, גייסה כ-220 מיליון שקל בהקצאה ראשונה של אג”ח למשקיעים מוסדיים שנרשם למסחר ב-TASE UP. הגיוס בוצע בסדרה חדשה של אג”ח שקלי, עם מח”מ של 3.8 שנים, ריבית 9.5% וללא דירוג. 

הנפקת איגרות חוב ממשלתיות / מלווה קצר מועד

משרד האוצר גייס בשבועיים האחרונים בשתי הנפקות של איגרות חוב בבורסה סכום של כ-7.3 מיליארד שקל.

בנק ישראל מכר השבוע מק”מ לציבור בהיקף של 40 מיליארד שקל ע.נ. מזה, 26 מיליארד שקל ע.נ במק”מ לפידיון בעוד 3 חודשים, ו-14 מיליארד שקל ע.נ במק”מ לפידיון בעוד שנה. 

מדדי מניות

מדדי שווי שוקשינוי דו שבועישינוי מתחילת השנה
ת”א–35-0.1%12.2%
ת”א–90-0.8%7.2%
ת”א–125 -0.2%10.6%
ת”א–SME601.2%14.6%
ת”א קומבו 90 ובנקים 5-0.5%8.3%
מדדים ענפייםשינוי דו שבועישינוי מתחילת השנה
ת”א טק-עילית-1.5%0.5%
ת”א בנקים-5-0.3%16.8%
ת”א-נפט וגז1.5%13.9%
ת”א נדל”ן-0.9%2.2%

מדדי איגרות חוב

מדדשינוי דו שבועישינוי מתחילת השנה
תל גוב-צמודות-0.4%-0.3%
תל גוב-שקלי-0.5%-1.3%
תל בונד-600.4%4.0%
תל בונד-שקלי0.1%2.4%

מטבע חוץ

מטבעשינוי דו שבועישינוי מתחילת השנה
דולר/שקל2.2%4.1%
אירו/ שקל0.2%2.9%
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
Exit mobile version