המשרד להגנת הסביבה ביצע פעולות ממוקדות לפיקוח ולבקרה על תאגידי מחזור פסולת אלקטרונית

פסולת אלקטרונית, קרדיט: יואב גואל

גילה הפרות משמעותיות של ההוראות, והטיל עיצום כספי של 1.8 מיליון שקל על תאגיד אקומיוניטי ושל 100 אלף שקל על תאגיד מאי

אלעד עמיחי, סמנכ”ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה: “המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול ליישום חוקי הגנת הסביבה וינקוט בצעדי אכיפה מול אלו שאינם ממלאים את חובותיהם – כל זאת למען הסביבה ולמען האינטרס הציבורי”.

המשרד להגנת הסביבה הוציא עיצומים כספיים מכוח החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, לשני גופי היישום (תאגידי המחזור) המוכרים, אקומיוניטי ומאי, שקיבלו תנאי הכרה בחודש ינואר 2019. זאת, בעקבות פעולות פיקוח ואכיפה שבהן נמצא כי תאגיד אקומיוניטי מפר את החוק ואת תנאי ההכרה (תנאי הפעולה שאושרו על-ידי הממונה) באופן שעלול לגרום לזיהום הסביבה, ואינו פועל באופן מספק להנגשת התשתית לאיסוף הפסולת ברשויות המקומיות ולהסברה לפי חוק. משום כך, הטיל המשרד להגנת הסביבה עיצום על תאגיד אקומיוניטי בסך 1.8 מיליון שקל. 

עוד בפעולות הפיקוח והאכיפה של המשרד הוטל על תאגיד מאי הוטל עיצום כספי בגובה של 100 אלף שקל, בגין פרסום מחירון לשנת 2021, שהיה לא לפי תנאי ההכרה.

העיצום על תאגיד אקומיוניטי הוטל בגין 13 הפרות, בהן הפרה אחת חוזרת, שבגינה כבר קיבל התאגיד עיצום כספי בשנת 2019. בעקבות היקף ההפרות, ישקול המנהל המוסמך במשרד להגנת הסביבה את המשך צעדיו נגד גוף היישום אקומיוניטי, בכפוף לסמכויותיו בחוק. נציין, כי 50% מהבעלות על תאגיד אקמיוניטי היא בידי ERP (European Recycling Platform), והמחצית השנייה מוחזקת בידי אקולוגיה לקהילה מוגנת.

בין נושאי ההפרות של אקיומיוניטי:

לפי החוק, יפורסמו הפרטים בדבר העיצומים הכספיים לרבות שם המפר, מהות ההפרה, סכום העיצום וההפחתות לפי תקנות ההפחתה.

המשרד להגנת הסביבה פועל כל העת לקיום הליכי אכיפה רבים מכוח חוקי אחריות יצרן, וקורא לכלל החברות לפעול כחוק ולבדוק, כי אינן מפירות חובותיהן וכי התקשרו עם תאגידי מיחזור מורשים, שילמו את דמי הטיפול, העבירו דיווחים כנדרש ופיקחו על פעילותם. במסגרת זו, בימים אלו מבוצעות ביקורות עומק לפי החוק בקרב יבואני החשמל והאלקטרוניקה הגדולים בישראל, כפי שדיווח המשרד באחרונה.

החוקים שנחשבים כחוקי אחריות יצרן בישראל: החוק להסדרת הטיפול באריזות, החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, החוק לסילוק ומיחזור צמיגים, חוק הפיקדון על מכלי משקה והחוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות. מטרת חוקים אלה היא הגדלת איסוף ומחזור הפסולת. על כל חברה בישראל לבדוק את חובותיה מכוח כל אחד מהחוקים, להשתתף במימון עלות האיסוף והמחזור של הפסולת הנוצרת ממוצריה ולעמוד ביעדי המיחזור הקבועים בחוק.

חוקים אלה מאפשרים לציבור הרחב להפריד פסולת בתשתית ייעודית וכן ליהנות ממימון האיסוף והמחזור הנאות של פסולת זו לפי עיקרון “המזהם משלם”.

הרחבה על חוק פסולת אלקטרונית:

חוק פסולת אלקטרונית שנכנס לתוקף בשנת 2014, מטיל חובות על יצרני ויבואני המוצרים הנמכרים לשוק הישראלי למימון האיסוף והמחזור של הפסולת הנוצרת ממוצרים אלו, ובנוסף, מחייבים אותם לעמוד ביעדי מיחזור הקבועים בחוק באמצעות תאגידים המקבלים תנאים לפעילותם מהמשרד להגנת הסביבה. תאגידים אלו מחויבים לפעול לקיום המטרות המפורטות בחוק פסולת אלקטרונית. האחריות על הטיפול בסוף חיי המוצר מוטלת על מי שייצר אותו או ייבא אותו לארץ.

פעולות המשרד להגנת הסביבה ליישום מלא ומיטבי של חוק פסולת אלקטרונית, הובילו לגידול משמעותי בכמות הפסולת השונה שנאספת ומגיעה למתקני טיפול למחזור. המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות רבה ברמת השירות לתושבים בנושא זה ובקידום מיחזור מתקדם של הפסולת, ולכן הנחה את גופי היישום המוכרים להעמיק את איסוף הפסולת האלקטרונית מבתי התושבים ופועל לקביעת סטנדרטים מתקדמים למחזור.

דמי הטיפול שמשלמים היצרנים והיבואנים לתאגידי המחזור חוזרים אל הציבור בכמה דרכים, בהן מימון איסוף ומחזור פסולת האריזות ופסולת חשמלית, אלקטרונית וסוללות ופסולת צמיגים מכל הרשויות המקומיות ופינוי ללא תשלום, שהנהיג המשרד להגנת הסביבה, של פסולת מוצרים חשמליים “לבנים” כמו מקררים, מכונות כביסה ותנורים מבתי לקוחות. פעילות זו מתקדמת גם בהשוואה למדינות באירופה.

באחרונה, המשרד להגנת הסביבה החיל את חוק פסולת אלקטרונית גם על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, ובכך תטופל הפסולת – ובעיקר הסוללות המזיקות – בהתאם למנגנון הקבוע בחוק, לפי הסדר שיקבעו הרשויות המקומיות.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
Exit mobile version