האקו-סיסטם כבר כאן: החממה הטכנולוגית קאנגב בירוחם יצאה לדרך

מימין למשאל - ישראל בירנבאום, טל אוחנה ושרון כוחן, צילום: איה דבורין, יחסי ציבור

ראש המועצה טל אוחנה: ״קיבלנו אישור מהמדינה להקמת שני מפעלי קנאביס בירוחם לצד אקדמיה לקנאביס״

החממה שהוקמה בירוחם בתמיכת פריגו, BOL Pharma ו-OurCrowd יצאה לדרך בטקס השקה – המטרה: קליטת 4 חברות חדשות עד סוף 2021 שיובילו את האקדמיה, החקלאות, התעשייה, המחקר והטכנולוגיה בתחום הקנאביס הרפואי בישראל

באירוע שהתקיים הערב בירוחם הושקה חממת קאנגב – חממה טכנולוגית עבור יזמויות וחברות בעלות חדשנות בתחום הקנאביס הרפואי. חזון החממה הוא להפוך את ירוחם והנגב למרכז ידע, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתחום זה. החממה הוקמה בשיתוף חברות הפארמה פריגו ו-BOL Pharma ובשיתוף קרן הון הסיכון OurCrowd. שלושת השותפות משקיעות בחברות החממה לצד השקעת הון של רשות החדשנות. בדברי הברכה לאירוע חשפה ראש מועצת ירוחם, טל אוחנה כי ירוחם קיבלה אישור מהמדינה להקמת שני מפעלי קנאביס שיוקמו בשנה הקרובה.

ישראל בירנבאום, מנכ״ל קאנגב אמר, ״כולנו שותפים לרעיון של יצירת יש מאין. חיברנו את כל הגורמים יחד, רובכם יושבים כאן היום – לכדי הקמת מעבדת הקנאביס הרפואי המובילה בישראל. בן גוריון שחרט על דגלו את יישוב והצמחת הנגב אמר ״היסטוריה לא כותבים – היסטוריה עושים״, אנחנו כולנו יחד עושים כאן בנגב-בירוחם – היסטוריה! הקמנו מנוע צמיחה אדיר ליזמויות וסטארטאפים בתחום הקנאביס הרפואי – הקמנו את קאנגב.״ 

מימין לשמאל – טל אוחנה, אודליה קרוצי וניקול הוד. צילום: איה דבורין, יחסי ציבור

טל אוחנה, ראש המועצה המקומית ירוחם: ״זה הוא יום מרגש מאוד עבורי. יושבים פה הרבה אנשים שלימדו אותי שיעור במנהיגות ובעיקר את חובתי להיות יזמת כלכלית. כשהסבים שלי הגיעו לכאן בראשית שנות ה-60, ייעדו להם תעסוקה חקלאית, שהייתה מוכרת להם משנים רבות במדבריות הסהרה.  רק היום, החזון שלהם הופך למציאות. במאמצים רבים, שעוד לפנינו, הצלחנו להביא לאישור הקמתם של שני מפעלים לקנאביס רפואי, 600 רוקחים מכל הארץ השלימו כאן הכשרה באקדמיה ייעודית שפתחנו, ולצד זאת, נשווק באוקטובר שטחי חקלאות ומעבדות מחקר מתקדמות. אני מודה לקרן איק״א, קרן מיראז’ וקרן נס, שמלוות אותנו מהיום הראשון. אנחנו נמשיך להפוך כל אבן בדרך להפיכת הפריפריה למקום שטוב לחיות בו. בלי תעסוקה איכותית זה לא יקרה. אני קוראת לממשלה החדשה לפעול לקדם את מנועי הצמיחה כאן. הנגב הוא עתודת ההתיישבות של מדינת ישראל ביובל הבא של חייה. אני קוראת ליזמים שיש להם חלום טכנולוגי בתחום הביוטק והפארמה להצטרף אלינו לקאנגב, ולקבל נגישות לכלל התשתיות שלנו ובעיקר לתעשיית הפרמאה, שמושקעת בחממה״.

אניה אלדן, סמנכ״לית הזנק ופיתוח עסקי ברשות החדשנות: ״יושבים פה באולם הזה אנשים פורצי דרך, שמשנים עולמות, יזמים בנשמה, עם דרייב, תשוקה ואנרגיה שמוכנים לקום בבוקר כדי לקדם את הפריפריה. בשנים האחרונות אני רואה את ירוחם מתפתחת בקצב מואץ וחסר תקדים וזה מעורר השראה לראות״.

שרון כוחן, סגן נשיא בכיר ונשיא חטיבת תרופות המרשם בפריגו: ” במסגרת תהליך הבחינה של קבלת מעמד החממה שאלו אותנו ברשות החדשנות האם אנחנו חושבים שנצליח להביא כח אדם איכותי לירוחם? התשובה שלנו היתה ברורה ופשוטה: “כן, בהחלט”, וזו לא הערכה אלא תשובה אמפירית שמבוססת על עובדות בשטח.  כחברה שפעילה בירוחם כארבעים שנה, אנחנו מצליחים לגייס ולשמר עובדים ומנהלים מקצועיים בכל הרמות שיכולים ורוצים לעבוד בירוחם, ולראיה יש לנו במפעל ומרכז הפיתוח שלנו בירוחם מאות אקדמאיים מתוכם עשרות בעלי תואר אקדמי גבוה שעובדים, משגשגים ורואים בירוחם את הבית שלהם לטווח הארוך.”

עוד הוסיף כוחן, “החממה יוצאת לדרכה בגיבוי של שלושה שותפים חזקים ושל רשות החדשנות. כל הנוכחים כאן היום רתומים ליצירת אקו-סיסטם שיתמוך בהצלחת חברות החממה. החברות שייבחרו לתכנית הייחודית הזו יקבלו מסלול מואץ וגיבוי בכניסה שלהן לשוק הכמעט בתולי של קנאביס לשימושים רפואיים. אני בטוח שלפחות חלקן גם יצליחו להביא בשורה אמיתית לשוק”.

קאנגב מציעה ליזמים שתי תוכניות עיקריות, התכנית האחת מיועדת לסטארטאפים שיקבלו מימון לפעילות החברה בשנה הראשונה וליווי מקצועי והדרכה מצד השותפים השונים ורשות החדשנות. התכנית השניה – תכנית יזמות, תעניק תמיכה פיננסית ליזמים מתחילים שיזכו למלגת קיום ושכר דירה בירוחם ולמעטפת הדרכה וחונכות של חוקרים מובילים ושל הצוות המקצועי בחממה.

במסגרת האירוע התקיים פאנל בנושא הקנאביס הרפואי כמנוע צמיחה לפריפריה בהובלת אורי סובוביץ, יו”ר קנאגב ושותף ומנהל קשרי ממש ושותפויות ב-OurCrowd. בפאנל השתתפו גם ניקול הוד, מנכ”לית קרן מיראז’, ד”ר דדי מאירי, ראש המעבדה לחקר הביולוגיה של הסרטן וקנבינואידים בפקולטה לביולוגיה של הטכניון, ד”ר ג’ימי לוי, מרצה ליזמות בביוטק במרכז הבינתחומי ויזם בתחום הקנאביס הרפואי, יובל לנדשפט, מנהל האגף לפיקוח והסדרת מערך הקנאביס הרפואי (היק”ר) ודויד זלצר, מנכ”ל חברת התוכנה קמביום הפועלת בירוחם.

בסיום האירוע נשא דברים זאב מילר, מנכ”ל קרן איק”א והדגיש את חשיבות לימודי המדעים והחינוך בפריפריה. אודליה קרוצ’י, מנהלת קרן נס בישראל ציינה: “לפני שלוש שנים טל חלמה חלום, בזמן שאנו חלמנו על השקעות בפריפריה. כינסנו את הבורד במיוחד כדי לאשר את התמיכה שלנו במיזם. אנחנו מאמינים בחלומות וכאן אתם הבאתם בשורה של חלומות לפריפריה. מה שאנו משקיעים בו היום זה בחלומות, ביכולת של ילד בירוחם לקום בבוקר ולחלום על אופציות שלא היו לו קודם ולייצר עבורו עתיד אחר. קרן נס משקיעה פה בהרבה פרויקטים, גם בתיירות, בתרבות ועוד – קורה משהו טוב בירוחם.” 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
Exit mobile version