איברים מודפסים – כבר לא חלום

Image by scotth23 from Pixabay

הישג משמעותי בהנדסת רקמות: הודפסה רקמה עם רשת כלי דם מסועפת. היעד הבא: השתלה מהירה ויעילה באיברים פגועים

חוקרים בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון פיתחו רקמות מהונדסות עם רשת מסועפת של כלי דם, המיועדות להשתלה מהירה ויעילה באיברים פגועים. 

הפיתוח נערך במסגרת מחקר אותו ערכו פרופ’ שולמית לבנברג, ראש המעבדה להנדסת רקמות ותאי גזע בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון, וד”ר אריאל שקלני, עם עמיתיהם מהטכניון, מצ’כיה ומארה”ב.

כלי הדם בגופנו הם צינור החמצן של התא החי, ולכן הם חיוניים לתפקוד הרקמה. בלעדיהם התא אינו מקבל חמצן וחומרי תזונה ואינו יכול לשרוד. לפיכך, אחד האתגרים ביצירת רקמות להשתלה היא יצירת רקמה המכילה כלי דם.

במחקר הנוכחי השתמשו החוקרים בדיו ביולוגי להדפסת התאים, והתמקדו ברקמות לאזור הלב. 

בשלב הראשון, הדפיסו החוקרים את העורק ראשי החלול ויצרו בו, בתהליך ההדפסה, חורים קטנים כדי לעודד הנצה של כלי דם לרקמה המודפסת שמוקמה מסביב לצינור הראשי. סביב העורק ובתוכו הם זרעו רקמת תאים המעודדים הנצה של תאי כלי דם ואכן, מתוך החורים שבעורק יצאו כלי דם שיצרו רשת מסועפת. 

שקלני ופרופ’ לבנברג מעריכים כי עבודה זו מהווה צעד חשוב לקראת רפואה מותאמת אישית המשלבת בין דיו ביולוגי, פיגומים שייוצרו על סמך בידוק רפואי בלתי פולשני ותאים ממוינים שמקורם בתאי המטופל עצמו. לדברי פרופ’ לבנברג, “אף שהמחקר הנוכחי התמקד בעורק הכלילי ובסביבת הלב, הקונספט החדש רלוונטי גם לשאר רקמות הגוף.”

גישות קיימות מתמקדות ביצירת כלי דם בינוניים להשתלה או במודלים מסועפים של כלי דם זעירים, אבל השילוב בין השניים הוא הישג חדש.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. בלומר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. בלומר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
Exit mobile version